Islandshäst iFokus

Islandshäst

Etikett: allmänt
Läst 1462 ggr
AnnaFinn
0

Transportera häst utan mellanvägg

Hejsan! Är det någon som brukar transportera sin isis utan mellanvägg i transporter för två hästar? Är det farligt att göra så? Har förstått att hästen om den får välja själv gärna står diagonalt i en transporten då den reser men om man har mellanvägg finns ju ej den möjligheten.

Är nyfiken.. Har själv ett  umeå släp för två.

viktoria91
0

Jag vet folk med andra hästraser som transporterar utan mellanvägg, fördelen är att hästen kan stå hur den vill och känner var den själv bäst har balansen.

thicha
0

vet folk som transporterar hästarna till o med lösa i transporten fast inte när man bara har en i..

PugBull
0

Jag har transporterat mitt sto 2 gånger, båda gångerna utan mellanvägg. Hon var ju ung första gången 2 år och andra gången 3 år. Första gången var det ca 6 mil, andra gången 2 mil. Det gick superbra båda gångerna!

AnnaFinn
0

detta är ju förstås samma sak för vilken hästras som helst :) Tycker själv det skulle vara trevligare för hästen att ha större utrymme.. Men funderade om det kan vara farligt på nått sätt..

trex
0

Jag har transporterat både shetland, islänning och ardenner,var för sig, lösa i transporten, fungerat jättebra. Dock har jag plockat ut hela inredningen i transporten.🙂

[tlundegard]
0

Vi har också transporterat hästarna lösa, framförallt unghästar. Raudur däremot verkar behöva mellanväggen, han har svårt med balansen annars och behöver det extra stödet.

sundsby
0

vill bara säga att det finns alltid en risk att ha dom lösa! Dom kan ju t.ex. försöka vända sig och fasta eller tappa balansen och ramla! :)

AnnaFinn
0

Just det att dom försöker vända sig å då fastnar är något jag skulle vara rädd för jo. speciellt i släpet jag har nu. tycker det är rätt så smalt. mn om jag skulle transportera henne utan mellanvägg skulle jag ha fast henne. men kanske lika bra att forsätta ha mellanväggen där.. skulle dock kännas snällare mot hästen att ha den bort så hon själv kan välja hur hon vill stå.