Islandshäst iFokus

Islandshäst

Etikettträning
Läst 4732 ggr
Silvercore
0

Lite problem med tölten

Jag har precis skaffat en ny häst, han är helt underbar och har jättefina gångarter, men vi har lite problem med tölten. Hos sin förra ägare körde han upp huvudet och drog järnet i tölten för att "orka" tölta. De har jobbat jättemycket med honom och nu när jag köpte honom så var det betydligt bättre. Dock upplever jag att han tappar tölten så fort man börjar jobba honom i form, och man måste fortfarande ha en hög fart på honom för att han ska hålla tölten. Han väljer ofta galoppen stället för tölt, och rollar över i galopp ofta. Traven är jättefin och han är lätt att växla mellan trav och tölt, samt galopp och tölt. Han har alltså tölten, men den är svår att jobba med.

Jag skulle gärna vilja ha lite tips om hur jag 1, kan träna tempoväxlingar i tölten utan att han faller ur tölten. 2, kan träna för att få honom att vilja sänka sig i tölten och inte springa med huvudet uppe i taket. Jag tar självklart hjälp av min tränare, men det kan vara kul att höra vad ni har för tips :)

Silvercore
0

Kan tillägga att han töltar jättefint när vi rider ut och det är ganska kravlöst, men det är när man rider på banan som problemen uppkommer lite.

Emelie
0

Jag gör ett litet avtryck här då jag gärna vill ta del av tipsen! 😃

Sajtvärd för Bullhundar, medarbetare på Borderline & Djurtransport.

Står i stargroparna för en förhoppningsvis framgångsrik avel av tan-tecknade möss!

Uss
0

Tölt är jobbigt, ffa kort tölt (faktiskt jämförbart med piaff, har jag läst). Skulle tro att det är muskler i bakdelen och eller ryggen som behövs (cavaletti, pulsa i snö/vatten, backar osv).

När hästen kör upp näsan i tölten så sänker den ryggen och min erfarenhet är att det då inte blir så mycket tölt egentligen. Vi hade ett sto som var precis som du beskriver; hon hade en jättesnabb benförflyttning, det kändes som tölt och det var svårt att se något, men när man ur tölten la ner henne i trav så kände man att det inte hände något med takten… det var alltså trav hela tiden!

Dockan var jättekänslig i munnen och försvarade sig mot en förväntat hård hand genom att köra upp huvudet och så hade hon gått i flera år. Hon orkade helt enkelt inte komma upp och jobba med ryggen någon längre stund, men när hon väl gjorde det då VISSTE man att det var tölt <3

Så vi jobbade med att hon skulle få förtroende för handen och bygga upp muskler i rygg och rumpa.

Mitt tips till dig är att tänka mer att ryggen/mankpartiet ska komma upp än att näsan ska ner, för kommer den upp så kan inte näsan vara i vädret (men näsan kan komma ner utan att ryggen jobbar ;D )

Silvercore
0

Tack för tipsen :) Jag har ingen aning om hur han blivit riden tidigare, men han har gått turridning ett halvår innan jag köpte honom, så jag kan tänka mig att han inte fått så mycket töltträning utan "det skulle bara funka" liksom. Jag upplever inte att han kämpar emot tygeltag, men jag rider också oftast med väldigt mjuka tygeltag. Dock kan han bli väldigt tung i munnen.

Silvercore
0

Red för min tränare igår, hon påpekade att han saknade ryggmuskler för att orka gå korrekt i tölten, så det måste jag jobba på. Hon menade på att han förmodligen gått med sänkt rygg och höjt huvud under sitt halvår i turridningen och att det är problemet. 

Vi har ingen ridbana hemma, utan bara ett fält, och skog såklart, tips på övningar med de förutsättningarna? Mycket galopp? Mycket uppförsbackar?

Uss
1

Jag är inte jättebra på övningar, fick du inga tips av din tränare? Iaf, jag skulle börjat med att få ner näsan - det är första förutsättningen.

I skogen och där marken är väldigt ojämn behöver hästen sänka huvudet för att se var den går och där aktiveras ryggen; kliva över stockar och stenar, klättra eller skritta i uppförsbacke, plaska fram i lite högt vatten eller djup snö.

Sedan jobba med "samling" - det kan du göra på fältet eller där det är lite jämnare mark - genom att korta och länga honom i olika gångarter. När han får in rumpan under sig så kan han börja jobba uppåt med ryggen. Var noga med formen ffa i övergångar och halter, trava. Skritta i nerförsbacke - ha inte för bråttom och fuska inte genom att gå på snedden (inte för brant backe då ;D ), rygga - jobbigt ffa om han ryggar uppåt i SVAG backe så gör det helst från marken om ryggen är svag. Jobba med galoppfattningar - rid in i galoppen och låt inte hästen rusa in i den.

Lycka till!

kvekki
2
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Något som gynnat min häst(som gärna kör upp huvudet) är skrittarbete! Skritta ordentligt, känn hur hästen växer framtill och att ryggen kommer upp. Jag brukar oftast göra det på stora mittvolten o det går lika bra ute på en äng men oxå rakt fram på vägarna. Ganska enkelt egentligen, driv fram hästen till handen o låt den växa. Jag tycker det är lättast på svagt böjt spår. Hästen får dock inte vara mer böjd än spåret du rider på, överböjer man blir det svårare att växa. Bifogar bild på mig o min pålla när vi tränar just skritten. Hon byggde så fina ryggmuskler förra vintern när vi vråltränade detta! Nu har hon varit skadad till o från sedan i somras men när vi kör igång kommer jag göra samma sak igen.

selfrejection
0

Min häst har precis samma problem och det blev inte bättre förrän han fick tillräckligt med muskler, speciellt i ryggen för att kunna bära sig rätt. Det är inte helt perfekt hela tiden än, men vi har kommit långt. Du har fått bra tips på övningar från de andra. Jag har varit lite för "snäll" med min häst och varit rädd för att dra honom i munnen, så fort han har kört upp huvudet i tölten har jag gett efter. Det var det första jag fick träna på när jag började rida för min nuvarande tränare, att inte släppa efter utan vara stadig med handen men samtidigt inte bli hård. Självklart ska man ge eftergift, men den ska ju komma vid rätt tillfälle och inte när han kör upp huvudet :)

Louise L
1

Jag tror vi är väldigt många som har problem med just detta.. Att hästen spänner sig och kör upp huvudet. Min tränare har lärt mig att rida två steg åt vänster och sedan två steg åt höger och repetera detta ett par gånger för att få upp ryggen, i ett kort tempo skritt. Man känner väldigt tydligt när hästen växer då. :)

Silvercore
0

#8 Jag fick ungefär samma tips från min tränare, har också svårt att hålla emot hästen då det känns som att man drar den i munnen. 
Tack för alla tips! :)