Islandshäst iFokus

Islandshäst

Etikett: foder
Läst 2950 ggr
Maja
0

Fri tillgång eller inte?

Än så länge så finns det fortfarande lite mat kvar i hagarna, men många stall har börjat stödfodra med hö/hösilage. Hur gör ni när all mat är borta från hagen?

Låter ni hästarna gå med fri tillgång? Rullar ni in en rundbal? Har de slow feeding-nät? Väger ni ut X antal kg som de får? Hur många gånger om dagen?

imsuchadiva
0

Våra hästar får några kg hö när de kommer ut på morgonen. Sen får de inge förns de kommer in, finns som sagt lite att pilla i. Men vi kommer strax börja med att fodra sen lunch/tidig eftermiddag ute.

Killen
0

Våra lunchfodras med 1 kg/ häst . Dock mottas det bara och vägs inte exakt. Men än får de inte lunch fast de inte har något i hagen 😟

kissmekate.blogg.se

Silvercore
0

Våra hästar går på lösdrift och får mat i nät. Det är bra eftersom vi inte har någon hemma som kan lunchfodra. Vi har även en fånghäst så det passar bra för henne.

thicha
0

De gräs som finns i hagarna nu finns ingen energi eller så i utan det behövs verkligen grovfoder.

mina får fri tillgång men inte fri mängd som det så fint heter =)

Uss
0

#2 Om det inte finns något i hagen, varför får de inte lunch?

I vår hage finns alltid gräs och buskar att knapra på, vi har också ett smhn med gräsfröhalm (timotej) som de får äta fritt av. Än så länge väljer de att plocka i hagen ;D

Inne får den ene fri tillgång till ensilage i smhn och den andre får fri tillgång på gräsfröhalm i smhn plus något kg mindre än vad den förste hästen äter av ensilage.

Orsaken är att häst nr 1 håller sig lätt rund året om, medan häst nr 2 exploderar eftersom han äter allt han kommer över - om det är gott. Gräsfröhalmen äter han inte mer än han behöver av och ensilaget täcker hans behov. På det här sättet har han - utan att behöva "svälta" eller stressas av matbrist - faktiskt gått ner ganska rejält i vikt :D Det är iofs långt kvar, men vi har inte bråttom…

thicha
1

Tycker det är lite skrämmande att på flera forum så tror man att hästarna klarar sej bra så länge det finns gräs hagen men sen när gräset slutar växa som det gjort för säkert 1mån sen om lite mer över hela landet så innehåller det inte de som hästen bör få i sej verje dag, o när det blir knapert med fint gräs så går dem på det som är mindre hälsosamt för dem i hagen.. Gräset nu är väldigt proteinfattigt och energifattigt ingenting en häst kan klara sej på.

Flertalet hästägare där jag bor har till o med hästarna i samma 2-3 hagar året om och det är ju också lite skrämmande..

Uss
2

#6 Det sista du skrev; vi bor på egen gård sedan tre år och vi har ca 4,5 ha hagar till våra två islandshästar. Tanken var att dela marken i tre - en vinter- och två sommarhagar.

Första året hann vi bara ordna en hage, vinterhagen.

Andra året fick de gå i en sommarhage, men vistelsen begränsades till mitten av maj - mitten av augusti eftersom det var för blött, vi hade klarvatten stående i dagen. Den tredje hagen plöjdes för att bli av med ogräset och få lite vallväxter i stället. Det som hände var att allt regnade bort och det enda som kom upp var åkersenap eller något sådant… Älgarna gillade det iaf ^^ 

Förra året försökte vi dränera i sommarhagarna, men det var så blött på sommaren så det var bara vinterhagen som fungerade. Då fick de gå kvar där.

I år började det se ut som det faktiskt växte lite gräs i den tredje hagen (som inte är stängslad än), men de fick gå i samma sommarhage som år två några få månader och är nu tillbaka i vinterhagen.

Vi är alltså en sådan hästägare som du skriver om, fast kanske ännu värre eftersom våra hästar i stort sett bott i en och samma hage i drygt tre år. Jag tycker inte att det är optimalt, men hagen är så stor att de aldrig slitit ner den och vi är jättenoga med att mocka regelbundet (alltid minst en gång i veckan och när det är ljust på kvällarna så man ser minst tre gånger i veckan), så därför tycker jag ändå att det är okej.

Vad jag försöker säga och beskriva är att det som ser ut som dålig hästhållning kan ha en rimlig och tvingande en anledning och att det kanske inte är så dåligt som det ser ut när man åker förbi på vägen. Alla har inte jättemycket mark, den mark som finns kanske inte fungerar som hage och jag tror inte att hästarna mår dåligt om de inte får byta hage flera gånger om året.

Därmed vill jag inte försvara den som låter sin häst gå i en för liten hage, som inte stimulerar till rörelse och som trampas sönder med risk för röta i hovarna och där det är fullt med avföring, som hästen kanske tvingas äta i brist på annat. Men jag vill inte tro att det finns någon hästägare som vill sin häst illa, utan vill tro att alla gör vad de kan, vad som är möjligt för dem att göra, för att hästarna ska ha det bra. Varför har man annars häst?

Förlåt att det blev långt, och förlåt TS för OT!

thicha
0

De som jag vet har två angränsande hagar ca 50x50 meter MAX och där går samma stora häst samt en unghäst året om..

I en annan hage går tre andra stora hästar med endast 1 elrep och sen lite gärsgård eller hur det stavas.. De går också i samma hagar året om men i somras fick två av dem en liten plätt med "bete" men det betades av jätte hårt på typ 3 dagar. Förstår inte hur folk kan ha detta på sitt samvete, inte kul o vara häst hos vissa personer.

Det spelar ingen roll om du mockar i hagarna, Alla parasiter tar sej in och lever i  hästarna ändå och det har ingen betydelse om du skulle avmaska dina hästar eftersom dem går i samma hage året om.

kvekki
0

Jag har stödfodrat i en månad, frukost och kvällsmat. Visserligen inte mer än två-tre kg per häst i de hagar där det finns mkt gräs. De två pållarna som går i nerbetad bantarhage äter även lunch och därmed större dygnsmängd. Jag kör uppvägda portioner och serverar gärna i smhn-näten. Är det flera minusgrader ökar jag givan markant, likaså dagar när det är stark blåst och långvarigt regn. Har tre olika lösdrifter för att hästarna är i tre olika kategorier. Unghästarna som äter mer, träningshästarna som klarar gå på gräs och vallackerna som är feta o behöver mindre gräs. Får dock poängtera att jag inte bantar genom mindre mängd hö! Men de behöver ju inte äta kraftigt gräs hela dagarna… Tror dock jag börjar ge lunch till övriga om någon vecka eller två. Gräset växer fortfarande men det känns som om hästarna blir för bukiga /uppsvullna av det. Mycket vatten lite näring just nu… Mina hästar kommer få 5-6kg hö dygnsdos om det är ok väder. Har väldigt bra värden och kommer istället få ge havrehalm som tugg-komplement när snön kommer.

Killen
0

#5 för stallägaren är snål! Det finns inget i hagen, det har gått hästar där hela sommaren så det har varit nerbetat sen mitten av juni. På städdagen när alla var i stallet fick de lunch och det hette så fint att de har börjat lunchfodra för flera dagar sen, konstigt att personalen på gården inte har sett detta…

kissmekate.blogg.se

PugBull
0

I vårt stall går alla på lösdrift, för en månad sen började vi med hö en gång om dagen sedan ökade vi till två gånger om dagen. Nu sen ett par veckor får de hösilage 3 ggr om dagen ca 2 kg var varje gång. På morgonen och kvällen kl: 7-8 och kl: 20-21 så fodras dem i hagen och på lunchen vid kl: 13-14 har vi lunchgrindar som fugerar superbra!!! Sen har de även fri tillgång på halm som de kan pilla i om de är allt för hungriga :)

Uss
0

#8 "Alla" säger att det har betydelse om man mockar hagarna - gamla rekommendationer om regelbunden avmaskning har ju ersatts av rekommendationer om beteshygien. Det handlar ju inte om att utrota parasiterna, utan om att hålla parasittrycket nere! Visst vet jag att parasiterna finns runt om ändå, men om man tar bort högarna innan äggen hinner kläckas så blir trycket väldigt mycket mindre.

Om man avmaskar däremot så kommer det ju ut levande maskar, då är det ännu viktigare att mocka rent de första dagarna!

Och visst ser jag skillnad - min pålle är en sådan som lätt "samlar på sig" maskar, men han har typ nollat sedan vi började mocka regelbundet flera gånger i veckan (i förra stallet hade vi också egen hage). Något år har det varit ett lågt tvåsiffrigt antal (typ 30 eller 50), men det är ju ingenting i sammanhanget och inget som bekymrar hästen eller kräver avmaskning!

Pia-Lena
0

Fri tillgång till torrhö i storbal, 2 islänningar  och 2 shettisar.