Skor ni?
På Ridsport.Ifokus så har det pratats mycket om att sko sina hästar. Vissa tycker att det är djurplågeri och andra säger emot.
Är det vanligare att man skor Islandshästar, eller hur är det?
Skor ni era hästar? Varför/ Varför inte? :)
Jag hade mina hästar oskodda några år. Det funkade med sandpaddock, asfalt och skogsvägar. Hästen då var så långt från tävlingshäst man kan komma och kan inte tölta. När vi flyttade till en liten gård ute i skogen så fick vi plötsligt milsvis med grusvägar. De brukade sprida makadam(dvs stor sten) på vägarna på sina ställen. Det funkade inte med barfota på dessa vägar. Köpte barfotaboots, o det gick bra första tiden. Unghästen reds in barfota och med dessa boots. När hon skulle töltsättas fick hon järnskor. Hon hade redan långt till tölten o skor som vägde 500gr och var klumpiga bidrog inte till nån utveckling. I samma veva skoddes gammelhästen oxå för han hade blivit så igång och rörlig att han sparkade av sig bootsen. Sen var jag fast! Att ha järnskor krävs för en effektiv träning och det är så skönt att hästarna inte längre klättrar i dikeskanterna… Unghästen är tio år nu o tävlas, hade inte kunnat tävla barfota. O hade hon fått barfota så hade vi haft mängder med hålväggar/bärrandsröta! Hon e hopplös med det…. Men imorn skall två av tre hästar skos av och få semester en skoperiod. Ska bli skönt! Troligtvis om det fungerar får gammelhästen fortsätta gå utan skor. Hans nuvarande aktiveringsnivå borde funka barfota med boots.
Skor mitt sto och kommer fortsätta göra det. Hon kunde inte gå på grusvägar med större grus för hon var så öm i framhovarna och sen så är broddar ett MÅSTE på vintern! :)
Mina är helskodda och kommer att vara det så länge de är igång. Vet inte om det har kommit fler barfotaförespråkare och vildhästverkare på sistone eller om det bara är jag som lagt märke till det mer. Men många verkar ta en helgkurs av nån hovvårdare och sen är de hovexperter. Personligen förlitar jag mig på min utbildade hovslagare med god erfarenhet.🙂
Roligt att höra att fler skor sina hästar ;) En fråga; Måste man ha skor för att kunna tölta? :)
#3 Samma här! :)
Vi skor de hästar som tränas regelbundet, de andra går barfota. Vi har en häst som rids med boots och det funkar bra på honom. :)
Om jag tränar seriöst så har de skor för jag tycker man kan rida på ett helt annat sätt då samt att man får mkt mera kraft i steget på en skodd häst. En oskodd häst är mera försiktig.
Valle tex har börjat sättas igång efter vila och han är oskodd för han rids bara i skogen några dagar i veckan för att få upp kondisen igen.
Min tränare berättade att hon aldrig skulle rida en oskodd häst pga risken för att hästen råkar trampa på en vass sten. Hon hade tydligen varit med om flera hästar som blivit rädda om fötterna pga det. Något som är svårt att träna bort.
Har Duna barfota eftersom hon varit det hela sitt liv. Hon är däremot mycket mera aktivt riden nu än förr (har haft henne 4 månader). Har upptäckt att hon nöter sina framhovar massor då man rider så därför köpte jag boots. Hon är annars "perfekt hovkvalitet" och är rädd att den försämras om jag skor…. I vinter kommer jag rida med broddade boots. Till våren skor jag henne kanske ifall jag beslutar mig för att börja träna mera och eventuellet tävla. Potential finns så :) men just nu är hon endast skogsmulle. Töltmaskin är hon både barfota och med boots :)
#8 Undrar hur tränaren tänkte kring ridning med skor? Skon täcker ju inte hela hoven vilket innebär att hästen trots järnsko mycket väl kan trampa upp en vass sten i sulan. Skillnaden kanske blir att järnskon dämpar känseln pga minskad blodförsörjning. Iaf om man skall tro det som står i Dr Hiltrud Strassers första(?) bok. (jag var militant barfotataliban en gång i tiden för länge sedan… ;-)) Fast den tränaren kanske hade sula+silikon på sina kusar ;-)
Mina hästar är och kommer förbli oskodda. Satte däremot skor på min 26 åring för att hon blev så öm och kände att på en sån gammal häst så orkar jag inte med hela "det ska vara naturligt" tjafset. Hon fick skor på så att hon kunde vara glad och följa med på ridturer igen utan obehag. Unghästen däremot har bra hovkvalitét och visar inga tecken på att vara öm. Börjar hon bli öm kommer jag först kolla efter mineralbrist då det kan påverka huruvida hästen är ömfotad eller ej. Beror det inte på det så får väl hon också skor på sig. Hoppas dock slippa delvis för att det är dyrt och också för att det är min upplevelse att skor förstör hovarna.
Har dock släppt fighter och gnabb om huruvida det är djurplågeri eller inte. Tycker att det är helt upp till vilken häst man har och vilka vägar man har tillgång att rida på. Tycker däremot att det är onödigt att sko sina hästar bara för att de "ska" ha skor. :)
Vi gör alla så gott vi kan utifrån våran kunskap och erfarenheter
#11 Tummen Upp! 👍
#10 med skor så ligger ju ingen del av hovens yta direkt mot vägen och trycket mot marken blir mindre. Det måste ju ändå vara en ganska stor sten som hästen trampar på för att trycket ska bli tillräckligt högt för att det ska göra ont om hästen har skor. Är hästen utan så behövs det inte mycket för att skapa tryck. Finns en anledning till att hästar utan skor går försiktigare med mindre kraft i stegen ;) Jag säger inte emot de som inte har skor, tvärtom så förstår jag även deras resonemang om att det är naturligare och skonsammare mot strålen, men det lät vettigt och jag vill inte ta risken. Vi brukar låta våra hästar gå utan skor under vintervilan för att vila hovarna :)

#8 Klart hästen kan trampa på en sten trots skor och få ont! Särskilt risken att det fastnar en sten i skon, har hängt många ggr att jag fått hoppa av och ta bort stora stenar som fastnat i skorna när hästen plötsligt blir väldigt halt…
#14 jag har aldrig påstått motsatsen :)

#15 Har jag inte heller sagt.;) Tycker bara det var väldigt underligt av din tränare att säga så.
#16 läser du det jag har skrivit i #13 så kanske du förstår. Jag har aldrig varit med om att en sten har fastnat i skon så hästen har blivit tillfälligt halt, vad jag kan komma ihåg. Då har jag ändå ridit väldigt många år. Men olika hovslagare skor ju på olika sätt och det kan säkert påverka :)
Hur som helst så slits hovarna alldeles för mycket på grusvägarna för att jag skulle vilja ha hästarna oskodda.
Och det var inte menat att låta som en besserwisser, haha. :)
Hästarna där jag rider skos. Förutom de som inte rids såklart ;)
Barfota! Min häst hade mycket problem med mjuka hovar - sömhålen blev inkörsport för bakterier och han hade stora problem med röta och eftersom hovarna inte växte så mycket så kom de nya sömmen lite för nära de gamla och det gjorde att hovväggen lätt trasades sönder. När vi tog av skorna blev hovarna per omgående hårdare och problemen med röta har minimerats och är inte värre än på andra hästar (enl. hovis ;D ). Han kommer aldrig mer att få skor på sig, han fixar inte det ;D
Andra hästen är barfota för att min uppfattning är att det är bättre att vara barfota för hästen och han inte har behov av skor. Skulle det hända något som gör att han behöver skor, så omprövar jag det beslutet.
Men just nu är pållarna bara "till lyst" (= för nöje ;D ), går mest i hagen och de arbetas inte i sådan omfattning att skor behövs. Hoven fungerar ju så att när hovväggen slits ner naturligt, så ökar hovtillväxten, så grusvägarna hjälper till att hålla efter hovarna och hovis behöver inte göra så mycket vid sina besök ;D
Vi har dock barfotaboots (har provat ett par olika) som vi använder när vi känner att det behövs (dvs när vi rider på "nya" vägar eller där vi vet att det är stenigt). Små stenar är inget problem, men stora stenar kan ge punkttryck som i sin tur kan leda till hovböld. Min egen fundering är dock att en hov som får arbeta naturligt och därmed har bättre blodgenomströmning har bättre förutsättningar att klara "stentramp".
#17 Min pålle var väldigt känslig för stenar även när han hade skor - det hände nästan alltid när vi red på vägar med större stenar att det kilades fast något, antingen i skon eller i sidostrålfåran och då markerade alltid pålle hälta - i olika grad beroende på det tryck som stenen (eller pinnen!) gav.
#20 Ja vissa hästars hovar klarar inte av att ha skor :)
Min uppfattning av hovar är precis som individerna, alla är olika och behöver olika behov ;)