Islandshäst iFokus

Islandshäst

Etikettutrustning
Läst 2686 ggr
Maja
0

Vinterskoning

Även om snön inte har kommit än så dröjer det nog inte många veckor till innan det är dags… Igår var det tre månader kvar till julafton!

Hur brukar ni göra med skoningen på vintern?

Sätter ni på vanliga skor med brodd? Guldskor (med fasta broddar)? Får de gå barfota? Bara brodd fram? Två eller fyra brodd per hov?

Visst beror det på när/hur mycket snö det kommer, men hur brukar det se ut för er?

kraembulle
0

Kommer låta mina två gå barfota då det i regel inte blir någon is på de ridvägar som finns här, bara mycket snö :) Behöver inte ens gå efter vägen utan raka spåret upp i skogen bara!

PugBull
0

I år ska mitt sto få ha skor med broddar både fram och bak! Det var så läskigt förra året när de halkade runt i hagen och på stallplanen, men då var hon så liten därför gick hon barfota då. Sen vet jag inte vad jag ska ha för skor… Vad tycker ni är bäst? Använder ni sulor?

selfrejection
0

Jag har alltid haft sulor och fyra brodd på alla hovar. Vid senaste skoningen fick Guffi en annan sorts sko, med två sidokappor och en mer rundad sko så han ska rulla över jämnare, så jag hoppas dessa finns även med broddhål om han ska fortsätta ha dom.

thicha
0

Jag har verkligen ingen aning om hur jag ska göra, detta är första vintern som jag kommer kunna rida på mina hästar, dom får skor fram.. Vi får nog avvakta och se om vi kommer behöva brodd eller inte, har vi tur med ridbanan så kommer det inte bli någon is så då får dem gå med skor fram, På ridvägarna tror jag inte ens att dem plogar den som ligger närmst så jag vet inte alls hur vi kommer göra. Hatar vintern, de ända positiva är att det är lite mysigt men de andra gillar jag inte alls =) kallt blött o jäkligt.

[Moa-]
0

Jag är stark förespråkare av fyra brodd per hov och snösulor, däremot har vi aldrig haft guldskor, utan sätter ofta dit brodden före skoning, men de är möjliga att ta av om det skulle behövas (exempelvis vid transport av oroliga hästar).

Två brodd förstår jag inte alls, inte heller brodd endast på fram då det konstant blir en inkorrekt och ojämn vinkel för hästen då, att ha det så under hela vintern ser jag ej som hälsosamt.

[tlundegard]
1

Vanliga skor med 4 broddhål och sulor, blindbrodd i hagen. Det känns säkrast :)

PugBull
0

Jag tror det blir 4 brodd och snösulor. Men jag hinner nog sko en gång in an för jag måste ta upp hovis runt 17 okt.

PugBull
0

Det blev skor med 4 brodd (har inte satt in broddarna än då förståss) men inga sulor… har hört mig för och många säger att det är dåligt för hovarna och att det blir instängt och blött under… Red en häst förra vintern med sulor och det var ju toppen att det inte blev styltor… men vad säger ni om sulor!? Det blir inga nu för hon är precis nyskodd, men ev till våren? Vad har ni för erfarenheter?

selfrejection
1

#8 Så länge det fortfarande är lerigt och blött kan det vara dåligt för hovarna med sulor, men när det är kallt och riktig vinter då ska det inte vara några problem. Men det beror ju på var i landet man bor om det faktiskt blir riktig vinter.

[Moa-]
0

PugBull; aldrig hört om någon som haft problem med sulor, och jag och de flesta jag känner har nyttjat dem under många år…

PugBull
0

Ja jag tyckte det var väldigt praktiskt när min medryttar isis hade det. Han hade de små med slangar, alltså inte en hel platta. Bor mellan stockholm och uppsala så här har det varit riktig vinter de senaste 4 åren i alla fall med MYCKET snö ;)) Då kanske man ska ha det till nästa skoning, för det blir ju i skiftet dec/jan…

Skillnad på de olika snösulorna då? Nån som vill dela med sig?

kvekki
0

Brukar ha helskott med fyra brodd, som går 24/7 och bara byts när de slits. Snösulor oxå… Iår skall två av tre få vintervila så dom två blir barfota under 8v. Få se hur det går! Men jag tror inte det blir vinter än på ett tag… Dom två får nog gå utan snösula tyvärr då barfota rätt före innebär att hoven blir plattare och sulan riskerar trycka för mkt på hästens sula. Evt att vi då prövar hela sulor istället. Hovslagaren kommer nästa v men jag tror jag skippar Snösulor på den skodda. Kännsinte bra med all lera. Vi får se…

[vretenskaniner]
0

8 mm skor med fyra broddhål runt om. Har antingen fyr broddat runt om, eller traktbrodd i fram och fyra i bak