Islandshäst iFokus

Islandshäst

Etikett: exteriör
Läst 9106 ggr
Skogalund
0

Hur höga är era hästar?

Jag är ny inom islandshästgenren, har bara haft ponnyer tidigare. Där är ju storleken viktig, ponnyerna är uppdelade i olika kategorier.

Nu undrar jag hur stora era islänningar är? Jag har inte riktigt fått kläm på vad som är vanligaste storleken på dem.

Vi har en isis som är 18 år och han är ungefär 140 cm hög. Han är av den lite grövre typen och ser inte ut som en klassisk islandshäst.

Sedan har vi en treåring som är ungefär 135 cm. Hon ser ut som en "vanlig" islänning.

Till sist har vi en ettåring som är ca 120 cm.

Vilken storlek är mest populär bland islandshästarna? Eller spelar det ingen roll alls hur höga de är?

Mvh Nina Liljedahl

Alex
0

Mest populära idag är väl de från 140 cm och uppåt, folk vill i regel ha stora hästar. Dock är det väl vanligast med en mankhöjd på 135-140 ungefär. Jag skulle dock vilja påstå att det är betydligt mer vanligt med en mankhöjd på över 140 än under 135 idag.

Min egen är rätt liten, har inte mätt honom men tror inte han är över 135 i alla fall.

Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst

Maja
0

Min gula är fem år gammal och 142 cm hög, av den äldre modellen.
Tvååringen är 135 cm hög i dagsläget och av den mer sportiga modellen.

Medelhöjden är 140 cm har jag läst. Inom ponnyvärlden rankar man ju in i olika kategorier, även inom tävlingssammanhang. Alla islandshästar räknas som just islandshästar och inom tävlingssammanhang spelar det ingen roll om din häst är 125 cm eller 155 cm. Det är fortfarande en islandshäst och alla ska bedömmas lika.

Jag har ridit islandshästar som har varit allt mellan 127 cm till 154 cm, så det finns alla möjliga sorter.

[Valtyr]
0

folk brukar vilja att de ska vara runt 140, vi hade ett sto på 133 som var jätte svår att hitta köpare till eftersom de tyckte hon var för liten, men så till slut kom det ut en liten mamma och dotter som blev förälskade i henne :)

Min häst är 143, jag skulle kunna ha en mindre häst för jag är kort, men jag gillar lite större för de känns pampigare :)

[tlundegard]
0

Som de andra säger så är det väl populärast med islandshästar över 1.40 idag, men det finns även de som är mycket mindre. Jag mätte min häst häromdagen (Raudur) och han var bara 1.34! Jag fick höra det när jag köpte honom, men ingen som jag har sagt det till har trott det. Står han i hagen ser han väl ganska liten ut, men han växer under ryttaren. Jag är 1.72 men tycker inte att det är några problem med en så liten häst, i början var det litet men nu har jag vant mig och det känns snarare högt när jag ska sätta mig på någon av de andra :) Unghästen (säger man unghäst till en inriden 4-åring?) är nog strax under 1.40 men han kommer bli hög. Mamman är ca 1.42 och pappan närmare 1.50! Stona är runt 1.42 och vårt gamla sto (30 år) mätte jag till 1.27. Hon är en typisk islandshäst som de såg ut för några år sedan. Kompakt och kraftigt byggd, vann sin avelsklass på landsmót som 4-åring. Vi åkte till Kirkjubae för ett par år sedan och de kom mycket väl ihåg Vaka :) Vi fick förklaringen till varför hon var så liten också, hon var hennes mammas sista föl och mamman var ganska gammal och hade inte så mycket mjölk (som jag förstod det). Alla släktingar är större ;)

[vretenskaniner]
0

Tror att Freyfaxi är runt 140 cm hög, minus/plus 1-2 cm. Ska mäta honom ordentligt någon dag :)

Josefineep
0

Jag skulle gärna ha en runt 145 cm, gärna lite högre till och med, gillar det riktigt stora sportiga modellerna!

Min egna kille är 143 cm och av den grövre modellen!

/ Josefine och Herkules, www.isbitarna.se

Zinoida
0

Jag har läst att medel är 1,37 och tror väl att det är ungefär i mitten av spannet på det som är vanligt. Jag skulle nog fortfarande säga att en islandshäst över 1,40 är stor, även om det precis som många redan skrivit blir vanligare och vanligare med högre och högre islandshästar.

Vi mätte nyligen alla hästar i stallet och dom låg mellan 1,33-1,39 (vi har alltså inte en enda över 1,40 hos oss och jag tycker absolut inte att vi har små hästar). Störst var vårt 3-åriga sto (yngst i hagen)  som vi fick till 1,39 men hon växer så det knakar just nu och jag skulle inte bli förvånad om vi mätte henne imorgon och hon hade hoppat upp nån/några cm redan.

Min 5-åriga valack är ca 1,37-1,38 och av den grövre modellen, den "gamla" typen, vilket passar mig alldeles utmärkt, det är den typen jag föredrar :)

Zinoida
0

Sen verkar det som att många tycker/tror att de högre hästarna är mer viktbärande, vilket jag inte håller med om.

Vi har tex en häst i stallet, lägst av dom alla på 1,33 men stadigt och kvadratiskt byggd. Jag skulle absolut kunna rida på henne (dock kanske inte just nu eftersom hon är ganska överviktig). Medan en av de större i hagen som är 1,39 men mer sportmodellen med längre ben, smäckert byggd och mycket tunnare över kroppen, honom skulle jag nog inte gärna rida på, då skulle jag känna mig lite för stor och tung. Sen har det så klart mycket att göra med hur vältränad och musklad hästen är, och självklart beror det jättemycket på ryttarens balans osv (så ingen känner behovet att poängtera det :P)

Alex
1

#7 Nä, hästar över 135 cm är inte direkt små. Det är bara det att väldigt många överskattar deras hästars storlek, och sen går andra efter det när de uppskattar sina egna osv, så alla tror att hästarna är större än de egentligen är. Plus, att när man uppskattar avrundar man oftast lite och om hästen uppskattas till att vara närmare 140 än 135 så säger man "runt 140" när hästen egentligen bara är 138, vilket visserligen bara är två cm, men två cm som gör en del skillnad.

Mvh Alex
Värd för Ridsport

Killen
0

Ess är 138 cm sportmodell. Själv skulle jag inte vilja ha en som är över 140 cm. Vi har en i stallet som nästan är 150 cm, han är ju en jätte!!

kissmekate.blogg.se

selfrejection
0

Jag har inte mätt min så väldigt noga, men över 140cm är han. Många som träffar honom första gången tycker han är väldigt stor och "Oj vad stor han är" är ingen ovanlig kommentar. Det kanske han är, men det förstärks nog av det stora huvudet med lång hals, kraftiga benen och den långa kroppen. Men jag skulle gissa att han är 145cm iallafall.

Aribigga
0

Jag tror att mammas Vinur är runt 140 cm. Han är väldigt stor och rejäl.

lurvponnyn.vimeddjur.se

FeliciaS
0

Min 22-åring är 136 cm, lagom tycker jag :)

Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

[vretenskaniner]
0

Uppdatering! Har kommit fram till att Freyfaxi måste vara minst 143 cm ;)

Aribigga
0

Haha, vi mätte Vinur idag och så fel jag hade! Han är "bara" 133 cm. Så blir det väl när man jämför med en shettis.

lurvponnyn.vimeddjur.se

[Valtyr]
0

haha oj det var skillnad :P

emelie__88
0

Jag har en runt 130-132 cm cirka :)

Zinoida
0

#15 Jag tror det är jättevanligt att folk tror så fel om sina hästar. Många islandshästar känns mycket mycket större än dom egentligen är :)

Praefatio
1

Oj, vilka stooora islandshästar ni har… eller vänta, det var förmodligen min som var väldigt liten. Nu har jag honom inte kvar, men har var 128 cm i mankhöjd. Pyttehäst.

emelie__88
0

#19: tänkte också " vad stora hästar alla har" :) Men då finns det en liten en till då med din! :D

Maja
3

Min kompis har ett sto på 130-132 cm, en av de roligaste hästarna jag vet! Och hon har lärt mig att man inte ska luras av storleken, för hon springer med lätthet förbi hästarna på 145 cm i både galopp och pass… :P

[Valtyr]
0

Nu har jag en till och han är 141 :)

AnnaEfoto
1

Jag tror min kille är 142 cm ungefär, därremot tycker jag att islandshästar ska ligga under 140 (av någon anledning) haha.

Följ mig som fotograf på

min hemsida http://petronellafoto.webb.se/

eller min blogg http://isryttarnas.blogg.se/

TorilJohansson
1

Min lilla Lego är 1,81 :) inte direkt inom ponnymåtten.. ;)

740tjejen
1

Alma (Islandshäst) är runt 145, inte mätt henne.

Sälga (d-ponny) är 148 så Alma är bara några cm lägre jämfört med henne.

PennyScarlett
1

Min lilla dam är 132 :)

Jag har iallafall fått höra att storlek inte spelar jättestor roll när det kommer till islandshästar eftersom de är så viktbärande?

Vi gör alla så gott vi kan utifrån våran kunskap och erfarenheter

Maja
0

Min nya är 136-137 cm tror jag.

#26 - Njae, jo… Det är klart att en större och kraftigare, mer musklad häst orkar mer än en nätt liten utan muskler, men vanligtvis så är de flesta rätt så viktbärande. :)

Alex
0

Haha jag får ta tillbaka mitt påstående om att min häst är liten och troligtvis under 135. Han är visserligen såld nu, men mätte honom innan han åkte till sitt nya hem idag och mätstickan visade 140 cm. Tungan ute

Mvh Alex
Värd för Ridsport

PennyScarlett
0

27# Jo givetvis är det ju så att det beror på muskulaturen :) Men det är ju ofta man ser vuxna karlar sitta på islandshästar och det syns knappt på hästarna att de har någon extravikt alls, tycker det är jättehäftigt!

Vi gör alla så gott vi kan utifrån våran kunskap och erfarenheter

may-britt
0

nr1. 135 nr 2. 139. nr 3. 138. nr 4. 149

[Kvandi]
0

1: 1,40 2: 1.35 3: 1.30 Ettåringarna är 1.25 och 1.30-1.35. Den sistnämnda hoppas vi skall bli runt 1.45 eller tom större.

[Chriselda]
0

Mätte Hildur till 148cm :)

PugBull
0

Mitt sto är 3 år och bara 125cm hon är pytte :)

[jobe9090]
0

Min valack är 12 år och 136 cm i mankhöjd.

Ulrisa
0

Min gamla islandshäst som inte längre finns i livet var 145 i manken, han var ganska grov (inte tjock) och hade faktiskt inget klassiskt "islandshäst utseende", min nuvarande häst 5 år har jag inte mätt men gissar på runt 135 och är av den sportiga modellen.

PugBull
0

Mätte min Hera för 2 veckor sen och nu är hon 128 cm så hon har växt (skrev 125 cm i juni, det var 124,5 cm om det ska va exakt ;) 3,5 cm på 4 mån! :)

Maja
0

#36 - Oj, en liten minihäst! ;) Men hon lär ju växa mer!

Jag kan ju uppdatera kring "den gula" i #2. Nog för att jag inte har var henne, men jag var och hälsade på henne hos den nya ägaren för några veckor sedan. Hon är strax under 150 cm och bara sex år gammal. Var ska det sluta undrar jag? 😃

Hästen som jag rider nu vet jag inte exakt, men han är nog runt 140-142 cm tror jag. Men jag är i och för sig kass på ögonmått. Han och dock perfekt i höjd, tycker jag.

PugBull
1

Oj 150 det är stort! :) Min häst är liten och när jag ser bilder på mig stående bredvid henne ser hon jätteliten ut, men hon känns inte alls liten! Varken från marken eller från ryggen! Har ju börjat rida in henne nu i sep och hon känns inte alls mindre än de andra isisarna som jag ridit som varit 138 och 145. Konstigt nog… Men från marken känns hon så klart mindre ;) jag är bara 164cm kan jag tillägga.

Maja
0

#38 - För mig som är 176-177 cm så skulle hon nog kännas lite liten… ;) Men ni ser ju bra ut tillsammans! :)

PugBull
0

Ja jag är glad att jag inte är så lång att hon växer lite till, vill att hon ska bli 130 i alla fall, och det lär hon ju bli! :)

elizl
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Min häst är 1.35 och jag är 1.69. Hade från början velat ha en högre modell, men nu föll jag för honom och då gör storleken detsamma. ;)

Tycker inte att vi blir ett oproportioneligt ekipage. (Notera att jag har fötterna ur stigbyglarna på bilden.)

panini
0

#41 Tÿcker att han passar dig bra :)

Silvercore
0

Min häst är bara 129 cm i mankhöjd, ovanligt litet. :) Jag letar dock en större häst då jag tycker att det påverkar min ridning av henne för mycket. Jag tycker att det är bra att det finns islandshästar i alla storlekar, även fast de flesta verkar föredra att de håller sig mellan 135-140. Det finns ju de som är över 150 också.

panini
0

ungefär 145-150 :)

Hanna98
0

Jag red och tävlade en islänning på ca 125 cm i manken, 23 år, den minsta jag ridit på var ca 115 så det finns riktiga småttingar :)

panini
0

Jag ridet lite olika isisar, men de två jag rider mest är stoet 145-150 cm och valacken 150+ cm. Kan tillägga att jag är 156 cm lång :P Men stora hästar är min grej och jag har enklare för stora hästar :) Även dessa två är mina små ögonstenar och jag har verkligen klickat med de båda :)

Wenniz
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Min häst är 1.47 men kan upplevas och se större ut då han är en ganska grov islänning och har dessutom ett gigantiskt huvud! ;)

En gammal bild på Froddan. :)

• Nederlandse Kooikerhondje -