Blöt/lerig häst innan ridning
Hur gör ni med hästen om den är blöt och/eller lerig när ni hämtar den i hagen innan ridning? Låter ni den stå inne och torka med eller utan täcke? Borstar ni av det värsta och sedan sadlar ni?

Borstar av det värsta. Som tur är så gillar inte min häst att smutsa ner sig så han är lerig ca 4 gg/år
kissmekate.blogg.se
Jag brukar ställa in min häst med eller utan täcke, och sedan passa på att t.ex. mocka och fixa i stallet en stund medan hästen torkar. Om jag har bråttom brukar jag torka av henne med en handduk om hon är jätteblöt, är det lera borstar jag bort den först :) Det viktigaste är att hon är ren så hon inte får skav :)
Hehehe, alla hästarna i stallet är riktiga gris-monster. Så fort man släpper ut de i hagen ska de rulla sig i de största lerhögarna ;P Vackert på vita hästar ;)
Men vi brukar ta inte de och borsta av det värsta. Man ska ju inte borsta de för mycket när de är blöta och skitiga, då åker bara skiten ännu längre in i pälsen. Så vi borsta med bara lite nogrannare på ryggen, sidorna och magen. :)
Det skulle aldrig falla mig in att sadla en blöt eller lerig häst. Det är som bäddat för att få problem. Ha täcke på i hagen eller låt hästen torka innan ridning.
#4 Vet inte om du menar mig? Men vi brukar inte rida de när de är blöta. Det har hänt någon gång ;) och när de är blöta så brukar vi bra rida barbacka och vi brukar brukar torka de lite först :)
#5 nej jag svarade TS.
#6 Okej :)