vidareutbilda
Efter att hästen är inriden och kan skritt trav och galopp, va går ni vidare med till en början?
Tölt och sidoförflyttningar, men jag jobbar egentligen inte med dom så kategoriskt utan känner mer efter vad de är redo för..
Jag börjar med skritt, grundläggande kommandon (gå, stanna, sväng etc.) och ser till så att grundgångarterna sitter. Ser gärna till att få in lite töltsteg på hästen om den är redo för det. Inget avancerat, bara så att hästen förstår vad jag menar och inser att "ridning inte är läskigt". Sedan blir det vila.
Igångsättningen börjar med att kolla så att allting sitter sedan sist och fortsatt arbete på det vi lärde oss först så att det sitter bra. I vissa fall tas inte tölten upp förrän nu (beror på individen). Sedan blir det mer och mer dressyrövningar, att kunna flytta hästen dit jag vill, mjuka och stärka upp.

sitter grunderna, hästen är rund i formen och avlappnad och lyssnar med energi i stegen skulle jag börja köra lite samlingsövningar och sidvärts/öppna/sluta. allt detta för att få till smidighet och stabilitet i muskulaturen. Mycket aktivitet och motor i bakdelen i samlingsövningarna är väll målet, sen är det väll lite beroende på hur hästen är i gångarterna och hur mycket den har naturligt för hur fort tölten kommer. som 1# sa, man får se lite hur hästen utvecklas och vad de är redo för vid vilken tidpunkt. :)