Barfota islandshäst?
Min foderhäst Duna är 8 år och har varit oskodd hela sitt liv. Nästa vecka ska jag till en islandshäst tränare (från island) och få lite tips av honom hur jag ska rida henne osv eftersom jag inte har så lång erfarenhet av islandshäst ridning. Har haft Duna i 2 månader. Då jag ringde honom frågade jag om han kan kolla hennes hovar också eftersom de behöver verkas och jag sade hon är oskodd. Då sa han att vi MÅSTE sätta skor på henne att islandshästar inte ska ridas utan skor eftersom deras tölt kvalite försämras utan skor…. Jag sade att jag hellre rider med barfota boots men vi skulle fortsätta diskussionen då jag kommer dit och har får se hur hon rör sig. Jag rider henne ju bara i skogen och har inga planer alls på att tävla. Kan tilläggas hon är en 5-gångare men passen har inte blivit riden. Hon töltar bra men inte alltid helt rent. Han tillägga att jag ännu inte har köpt barfota boots. Hon har som sagt endast blivit riden utan skor.
Men nu undrar jag om ni har skor på era islänningar? Och hur ni ställer er till hans åsikt om att islänningar måste ha skor för att kunna tölta korrekt.
För hennes ägare spelar det ingen roll om jag vill sko henne eller ha henne barfota.
Tanken var att mina 3åringar skulle ridas barfota enligt mej för att sedan se om de kanske inte sliter så mkt så dem blir ömfotade, Men dem är skodda fram nu eftersom vi inte vill att dem ska koppla ihop ridningen om de blir ömfotade när dem är så pass unga och när man rider in dem.
Men jag anser väl som så att om hästen rids så pass lite så den inte blir ömfotad och då i skog så varför skulle du inte kunna rida utan skor? hästen kommer ju inte må sämre bara för att hon inte töltar korrekt?
Jag har märkt nu att hon ömmar då jag rider henne. Hon väljer alltid att gå i väggrenen då man rider på en grusväg/hårdare skogsväg.. Samt vill inte riktigt galoppera om underlaget är för hårt. Så därför tänkte jag skaffa barfota boots åt henne.
Då hade jag satt på skor fram.
Min häst väljer också gräskant framför vägbana, oavsett om han är skodd, har barfotaboots eller inte. Vi rider barfota för att pålles hovar mår bäst av det (sömmen sliter sönder för mycket hovvägg, hovarna var väldigt mjuka men blev hårdare när han fick gå barfota)
Hur blev det? Satte ni skor på henne? :)
Hon blev ej skodd. Kör med cavallos boots framme och inget bak. Har fungerat hur bra som helst! Dock nöter hon sina framhovar väldigt mycket i tölten så tror att till nästa sommar skor jag henne fram istället. blir dyrt att köpa nya boots varannan månad :P nu i vinter kommer jag köra barfota + boots med dubbar vid behov. Trivs bra så! :)
Jag rider barfota när hästarna bara rids lite lätt och kravlöst, min hingst tex är oskodd nu eftersom han bara rids lite lugnare i skogen några ggr i veckan eftersom det inte är säsong just nu.
Men ska jag rida seriösare och träna dom sätter jag alltid på skor, tycker att det är svårt att träna då dom inte tar i på samma sätt barfota.
Egentligen så tränar jag inte min häst ju. Rider ju bara för skojs skull i skogen och så på varierat underlag.. Ibland även asfalt. Får se i framtiden hur jag gör. Ska rida för islandshäst tränare i helgen första gången så kanske nått jag börjar med mera på allvar sen ;)