Vatten i hagen
Då det redan finns en tråd om "Vatten i boxen" så tänkte jag höra hur ni ger hästarna vatten i hagen! Har ni badkar? Hinkar? En rinnande å?
Hur ofta byter ni vattnet i hagen om ni har exempelvis badkar?
Stora baljor med vatten på sommaren, uppvärmd vattenkopp på vintern. Rengör en gång i veckan.
Badkar i sommarbetet. Thermobar i lösdriften under vinterhalvåret.
Kommer ha rinnande vatten. I form av en liten bäck. kommer dock ha en vattenbalja som reserv.
Har både diken, rinnande vatten i from av en å, en källa med fint vatten plus vatten i baljor =) dock väljer de helst vattnet som finns naturligt i hagen framför det vi häller upp =)

Vi har Thermobar i hagen. Inte påslagen under sommaren. Ingen aning hur ofta den rengörs eftersom det är personalen som gör det
kissmekate.blogg.se
har vattenkopp i ligghallen, men där känner de inte för att gå in nu så har även en vattenbalja i hagen, jag byter vatten och diskar den var tredje dag.
Enorm hink (Tunna?). Fyller vi på själva som hästägare. Vill man ha vatten på vintern får man själv se till att det inte fryser osv.
/ Josefine och Herkules, www.isbitarna.se
Har en stor burarbalja och byter såklart vattnet varannan dag och borstar ren den varje gång med skurborste.
I de vanliga hagarna så har vi stora hinkar med vatten, som byts oftast varje dag.
I ko-hagen så är där en "enorm" rinnande bäck :)
Jag har hinkar ute än så länge. Men snart blir det kallare så vattnet lär frysa.. Går och funderar på hur man kan lösa det, kanske blir en thermobar om plånboken tillåter. Eller är det någon som har några tips på hur man kan göra för att vattnet inte ska frysa?
Jag har flera svarta vattentunnor, både 65l och 90l. Minst två tunnor i varje hage(2-3hästar). På vintern har vi frostfritt vatten i typ thermobar(fast den billiga svarta varianten). Funkar kanon! De äldre hästarna väjer hellre de frusna tunnorna o står där o bankar med hovarna för att slå bort isen. Men de yngre hästarna uppskattar det varma vattnet. Jag kommer troligtvis köpa en tredje värmetunna iår då jag nu har ytterligare en lösdrift igång -o helt ärligt -det där med att hacka is är jag rätt trött på! 😃
Thermobaren är framtagen eftersom vi hade -6 förra veckan.
Våra hästar i stallet där jag står går på lösdrift året runt de har badkar under den varma årstiden, dessa görs rent minst 1 gång i veckan eller oftare vid behov. Sen nu när det blivit kallare har vi thermobarer i hagarna.
På sommaren har vi en svart balja med vatten. Eftersom det är väldigt mycket järn i vattnet i stallet rengör vi den rätt ofta för vattnet ser snabbt skitigt ut.
På vintern har vi en hemmabyggd låda med en fyrkantig balja i och en värmeslinga som gör att vattnet inte fryser. Den är också isolerad.
Ute får de i tunnor på sommaren och i uppvärmd vattenkopp på vintern :)
Jag föredrar egentligen vattenhink framför vattenkopp, de dricker mer vatten ur hink, men det är så behändigt med uppvärmt vatten på vintern.