Islandshäst iFokus

Islandshäst

Etikettallmänt
Läst 1321 ggr
Maja
0

Hur borstar ni?

Jag tycker att det är lite intressant att iaktta hur olika människor hanterar och behandlar sina hästar. Jag har märkt att många människor har ett eget ryktsätt och märkte att det även gäller mig. Jag tar alltid piggborsten, börjar på hästens högra sida. Hals, sida, rumpa. Vidare till vänster sida där jag tar hals, sida, rumpa. Därefter tar jag höger framben, höger bakben, vänster framben, vänster bakben. Piggborsten eller manborsten (typ som en vanlig hårborste) till man och svans vid behov. Byter till en mjukare borste, borstar i samma ordning, därefter huvudet/ansiktet. Sist tar jag hovarna. Höger fram, höger bak, vänster fram, vänster bak. Har ni också något speciellt ryktsätt/ryktstil?

[jobe9090]
0

Jag gör precis som du, med piggborsten först. Men manen och svansen reder jag ut med fingrarna, brukar ta en stund att plocka ut tistlar och kvistar från buskarna i hagen. 😉

Huvudet tar jag alltid sist med en pannborste, brukar vara noggrann bakom öronen av någon anledning, haha!

Zorrbert
0

Börjar alltid med piggborsten och tar hela vänstersidan framifrån och bak, sen tar jag högersidan framifrån och bak. Samma med en mjuk borste. Efter det tar jag manborsten och borstar först luggen sen manen och sist svansen. Sen tar jag hovarna börjar med vänster fram, vänster bak, höger fram och höger bak. Vänstersidan är närmast sadelkammar dörren så därför har det blivit så.

[tlundegard]
0

Eh.. Har ingen direkt koll på i vilken ordning jag gör saker.. Börjar iallafall med piggborsten, oftast på vänster sida. Börjar där det är smutsigt och fortsätter på andra ställen där det är smutsigt :o Tar iallafall rotborsten på benen, bakom öronen, ibland i ansiktet och på kroppen efter piggborsten. Rotborsten även i svansen och manborsten i manen.

Maja
0

Haha, lustigt! Jag har egentligen inte tänkt "Jag ska följa det här sättet", det har bara blivit så automatiskt. Men då verkar jag inte vara ensam om det i alla fall… ;)

jagga-ewe
0

Jag brukade göra som ni, börja med piggborsten, men sen jag köpte magic-borstar är det bara den som gäller. Ett mellanting mellan piggis och rotborste och den funkar gôrbra till man o svans med. Dessutom lätt att göra ren, man bara drar den mot nåt hörn. Jag brukar dra den mot soptunnans kant så åker all smutsen ner i bingen. Och så går borsten att tvätta i maskin, som hittat!

Nu låter det som jag är sponsrad av de som tillverkar de här borstarna, men det är jag inte. Jag är bara så j-a förtjust i dem. :)

Brukar börja borsta på hästens vänstra sida av halsen, borstar hals, kropp, rumpa. Går tillbaka till frambenet, vidare på magen och sen bakbenet. Sedan samma sak på höger sida. Brukar bli att jag borstar ansiktet sedan, kliar henne i pannan och skubbar öronen lite för det är så mysigt. Därefter gör jag rent i alla hudvecken vid juvret/skapet med fingrarna innan jag kratsar hovarna o sen tvättar händerna. Lika bra att ta hovarna innan man tvättar sig, för nästan alltid måste man ändå tvätta sig efter kratsandet. :) (Okej, jag erkänner, ibland är det för kallt vatten i hinken o då torkar jag av mig på byxbaken, jag är inte sååå himla redig alla gånger…)

I don't have hobbies - I have obsessions!
Ebmfh
Trollcaféet

panini
0

Jag börjar med piggborsten, sen så börjar jag på vänster sida med hals, sida, rumpa. Sen tar jag höger sida och kör hals, sida, rumpa. Sen så tar jag en mjukare borste och kör samma ordning.

Sen fortsätter jag med man och svans med samma borste, men ibland så reder jag ut knutar med fingrarna.

Sen så kratsar jag hovarna och börjar med vänster bakben, högerbakben, högerframben, vänsterframben.

Vet inte varför jag kör med denna ordningen, utan det har bara blivit så.

Silvercore
0

Jag börjar alltid med min magic borste också, gillar dem jättemycket! :) Sen borstar jag hela hästen med en mjukare borste, beror lite på om hästen har jättetjock vinterpäls eller inte. Hovarna, manen, ansiktet. Har nog egentligen ingen speciell ordning, bara hästen blir ren och fin!