Halt ponny
Det började alltså för ca 3 veckor sedan. Det gick inte att få till trycket i traven längre. Det var svårt att få med höger bakben vid voltarbete, egentligen överhuvudtaget. Men tidigare sa en massör att han var svagare muskulärt i just höger bakben, så tänkte inte mer på det. Red på som vanligt. Tänkte att han var lite överansträngd efter 3 tävlingar 3 helger i rad. Nu för 2 veckor sedan, på kursen för Peter, kändes det ännu tydligare att höger bak inte gick att få med! Trots det kämpade han på jättebra och flera tyckte han såg så himla fin ut. Men det kändes inte 100. När jag sedan ett par dagar senare longerade såg man att han var otroligt ojämn och en hälta syntes i höger varv i trav på liten volt. För en vecka sedan kom kiropraktorn ut, har väntat lite för länge med behandling. Han var då fortfarande halt. IB behandlade honom för sned rygg och framskjutet bäcken. Och jag skulle då i kommande vecka rida honom i ridhuset medan Malin och Madde kollade på. Så igår gjorde jag det, och det kändes inte bra alls, han var fortfarande halt. Så nu kommer han få vila helt enkelt tills jag har bokat en tid för en hältutredning på Thorslunda gård för att se vart ifrån det kommer. Han kanske bara behöver en behandling och sen är det bra. Det behöver inte vara något stort. Det är iallafall det jag intalar mig… Hoppas ni orkar läsa allt
Usch, vad jobbigt!
Visar han någonting på rakt spår? I hagen? Använder han benet "som vanligt" när han är lös?
Första tanken är musklerna eller en låsning. Andra tanken är skoning. Har du bytt hovslagare eller haft en annorlunda skoning på senaste tiden? Ingen illa riktad spark?
Hm, hältor är besvärliga… Jag håller tummarna för er!
Fy vad trist :( hoppas det går över snart!!!
#1 inget är förändrat, skomässigt. Syns inte på rakt spår och inget i hagen. Han använder det, men känns när man travar och rider lätt på rakt spår. Får se vad de kan va, 25 har jag en bokad tid för utredning. :( Om dom bara kunde prata… #2 tack! Det hoppas vi båda :)
Hm, hm, hm… Besvärligt! Jag hoppas att de hittar någonting snällt och enkelt att fixa! Håller tummarna!