Islandshäst iFokus

Islandshäst

Etikettutrustning
Läst 1146 ggr
Flipi
0

Bomlös sadelpad...?

Hej!

Jag fick i våras min första häst. Med honom kom det en bomlös sadel med en dålig(utsliten tror jag…) pad. Den förra ägaren tipsade om att kolla på Börjes (www.webshop.borjes-tingsryd.se) efter en ny pad.

Jag vet inte vart min sadel(eller paden för den delen) kommer ifrån, men det är med stor sannorlikhet sadeln och paden från Hööks, men sadeln har bara 4 D-ringar, inte 6st (kan ju bara vara en annan årsmodell eller något sånt…).

(kanske) SADEL: (http://www.hooks.se/product.aspx?productid=320623)

PAD: (http://www.hooks.se/product.aspx?productid=400090)

Alltså behöver jag en ny pad till min sadel som kanske kommer från Hööks som är i en storlek som jag inte vet. Hmm… Jag tycker sadeln jag har ser ut att passa min Islandshäst/Gotlandsruss-korsning, men mer än så vet jag inte.

Så jag undrar nu om någon har något förslag på vad jag ska göra, ska jag köpa en ny pad från Hööks, testa en ny från Börjes, eller från någon annan stans, men i vilken storlek…?

Kommentera!!!

Med vänlig hälsning, //Sadelproblem…

Mvh //Stina

Uss
0

Paden, är inte den som en ficka med bitar i något plastmaterial, typ skumgummi fast fastare? Plocka isf ut bitarna och ta med till affären och prova! Köp hellre för stor än tvärt om; du kan alltid klippa till bitarna.

Vi har också haft gelepadar och lagt i fickorna, det finns sådana som är delade. Det som är viktigt är att paden är tillräckligt hård för att klara din vikt, eller hur jag ska säga. Jag har t.ex. en annan pad än min (mycket mindre) dotter.

Flipi
0

#1 Jo, det är så på den jag har. Funkar gelépadarna bra, och isåfall vart har du köpt dom?

Mvh //Stina

Uss
0

Jo, jag tyckte de funkade, men vi hade både dom och de i skum, så det blev lite för mycket i fickorna (vi hade hela gelpadar som vi vek :s ) och därmed knöligt mot hästen. Vi har tagit ut dem nu

Jag vet inte riktigt vart jag såg de delade gelpadarna, kan ha varit Ullared eller Börjes i Kungsbacka. Eller Hööks.

Flipi
0

#3 Okej… Vad jag har tycker är Hööks skumgummi-pad för hård, och jag vet ingen annan häst butik i närheten där jag bor. Då blir det alltså att man köper online och då vet man inte hur det blir… Så jag behöver lite tips på bra padar. Den jag har just nu som ligger i sadeln (som jag inte har använt) är den från Hööks som kommer med sadeln - som är för hård… Så behöver verkligen tips på inlägg till Hööks-sadeln…

Mvh //Stina

Uss
0

Men en hårdare pad innebär mindre risk för punkttryck - det måste väl vara bra? Eller vad är det jag inte fattar?

Flipi
0

#5 Jo, så borde det ju vara… Men jag testar sadeln och så får jag se hur det blir. Tack för hjälpen!

Mvh //Stina