Islandshäst iFokus

Islandshäst

Etikett: nyheter
Läst 1040 ggr
Maja
0

Är silverhästar mer nervösa?

"Silverfärgade islandshästar kan ha ett mer nervöst temperament jämfört med hästar med andra färger. Detta visades i en forskningsstudie vid SLU där hästar som bar på silvermutationen visade ett mer försiktigt beteende i en ny situation – men däremot reagerade de inte starkare i ett rädslotest än hästar av andra färger."

http://ishestnews.se/svensknyheter/ar-silverfargade-islandshastar-mer-nervosa-an-andra

Vad tror ni? Något som ni har märkt?

[tlundegard]
0

Det enda jag har märkt efter egna erfarenheter är att fuxar är riktiga mesar ;)

Yuuuhanna
1

Just nu har jag inte tid att läsa, men det låter ju inte konstigt att silverfärgade hästar generellt är mer nervösa eftersom att dubbelt silveranlag både kan ge blindhet och ruskigt dålig syn. En häst som ser väldigt dåligt brukar få stämpel som nervös, het, jobbig etc. när man inte vet vad som ligger i grund till problemet.

Aldrig betäcka silver + silver eller silver + fux om man vill undvika det problemet. :)

thicha
0

Jag har ju en silversvart valack, han har varit de coolaste hemma hos mej, kunde trott att det varit den trygaste unghäst som finns.

Nu när han blev instoppad i en flock så var han tydligen hingst och hade ruggigt självförtroende. Lät verkligen inte som min snälla kille.. Men det kunde ju varit vilken häst som helst som gjort så. Jag har fått en bild att det är mer drag i svarta islänningar. Uppfödare borde väl se lite skillnad om de vore så med silver.