Islandshäst iFokus

Islandshäst

Etikettallmänt
Läst 1067 ggr
Jawatjejen
0

Priser på isläningar?

Vad anser ni är rimligt pris på ett 10 årigt sto som har gått på turridning i 2 säsonger? Ingen särskild stam. En medelmåtta. Ingen speciell färg heller. 5 gångare som alla kan rida. Islands import utan exem. Lite nyfiken på vad alla är villiga att betala för den typen av häst.

kvekki
1

Tja, om hästen inte har några benlyft att tala om o ingen tränings/tävlingsanda utan bara är en skogsmulle -så kanske 35000? Billigare om gångarterna är mixade, kanske lite dyrare om hon är klockren och lättväxlad.

Jawatjejen
0

#1 Tack för din åsikt! =) Någon annan som har tankar kring min fråga? .

[jobe9090]
1

35 000 låter lite dyrt (ja, jag är allvarlig) 😉

Jag var nyligen ute på marknaden och letade efter en skogsmulle/hobbyhäst och många hästar som liknar den du beskriver låg på mellan 15 000 - 25 000, ja de är eksemfria etc.

Jag vet! Marknaden är stendöd! Men jag fick en pigg, fräsch 12-årig femgångare som är lättväxlad för 15 000 i alla fall!

PugBull
1

Om hon aldrig varit skadad och har någorlunda gångarter så skulle jag oxå kunna tänka mig upp till 35.000!

jagga-ewe
0

Jag gav 40kkr för mitt sto som stämmer ganska bra på det där. Hon är visserligen efter Dugur fra Minni-Borg som väl anses ganska bra. Har gått en del turer, men inte så mycket. Stadig töltare men inte helt lättriden. Ingen barnhäst. Jag fick dock veta från flera att 40kkr var bra pris, framförallt eftersom jag fick med all utrustning. Och för mig är hon värd vartenda öre och mer därtill. <3

I don't have hobbies - I have obsessions!
Ebmfh
Trollcaféet

Jawatjejen
0

Tack så väldigt mycket för era svar! Det är super intressant hur olika alla resonerar! =)

Zinoida
0

Du skriver inget om lynnet, det är det absolut avgörande för mig i alla fall. Men om alla kan rida henne, betyder det då barn och nybörjare? Är hon lättväxlad och har lätt till tölt? En häst som du beskriver, med riktigt bra lynne (orädd, trafiksäker, trygg i all hantering och utan olater i ridningen) med rena, lättväxlade gångarter (även om dom inte är mer än medel) och lätt till tölt, frisk, skadefri, eksemfri och utan fångtendenser - tycker jag får kosta ca 40.000kr Nog för att marknaden är helt galen, men det finns inte speciellt stor variation på marknaden. Jag ser ytterst sällan nåt som är intressant…

[Moa-]
0

Har marknaden verkligen sjunkit så mycket på de cirka fem år sedan vi sålde vår…

Jobe9090; vart i landet hittade du en islandshäst för 15 000 kr med separerade gångarter? (Utan att vara pensionär, ha utläkt spatt eller eksem.)