Islandshäst iFokus

Islandshäst

Etikett: träning
Läst 4829 ggr
Icerider
0

Passtaktig tölt på volt

Jag har ett 5-gångssto som har problem med takten när vi jobbar i tölt på volter. Hon går då i passtakt. När jag rider på rakt spår är takten oftast ren. Jag kan inte förstå varför det blir så och vad jag gör för fel. Det spelar ingen roll i vilket varv jag rider, det blir passtakt ändå. Om jag går ut från volten på rakt spår så blir takten ren men så fort jag styr in på böjda spår så försvinner den taktrena tölten. Hon är 8 år och har alltid haft det problemet. Det känns som om det är mycket jobbigare för henne att gå på volt. Hon böjer sig fint i båda varven när jag rider i skritt och trav på volter, där är det inga problem. Hon jobbar lösgjort och i en bra form även i traven där vi tidigare har haft problem på böjda spår. Då slog hon över till grisepass men nu har traven blivit jättefin och stabil. Galoppen börjar också bli bättre även om vi inte kan galoppera på volter ännu.

Är det någon annan som har haft det problemet och vad har ni gjort åt det?

Uss
0

Tror inte du är så ensam om ditt problem - du skriver själv svaret; det är jobbigare att hålla balansen på en (liten) volt. Fortsätt träna och försök jobba på en större volt i början.

Vi hade en häst som valde grisepass istf trav - han fick då genast gå in på en liten volt så det blev jobbigt och så fort han tog ett steg i trav så slapp han volten och fick gå rakt fram, tills han valde grisepass igen… Han lärde sig ganska snabbt att det var lättare att trava ;D

Lycka till!

Maja
2

Ja, det blir till att stärka, bygga och muskla upp. Volt är jobbigt och kräver styrka och muskler!

Jag jobbade med en passtaktig häst igår och var nära att hoppa av, lägga mig i närmaste lövhög och börja storgråta för att jag inte fick det att släppa. Han gick bra några steg, sedan ramlade han in i passtakt igen, jag böjde, ställde, flyttade åt sidorna, gjorde volter, försökte få bogarna att släppa, få baken att släppa. Att sedan sedan regnade konstant under hela ridturen och var kallt och mörkt gjorde det hela ännu roligare, vill jag lova. ;)

Men jag tog några minuter efter passet med min tränare och gick igenom X antal övningar som jag ska fortsätta med. Detta hjälper även passtakten på volten.

- Skänkelvikning, fast inte bara vika rakt av åt sidorna hela tiden, utan mer ett steg fram - ett steg åt sidan - ett steg fram - ett steg åt sidan. Om det blir för jobbigt kan du ta två steg fram - ett åt sidan - två steg fram - ett åt sidan osv. Det blir nästan jobbigare än att vika rakt åt sidan. Hästen mjuknar och blir lösgjord och ska söka sig ner och fram.

- "Falska framdelsvändningar" kan vara bra för den stela hästen (passtakt beror oftast på att hästen är spänd/stel i grund och botten). Istället för att bara snurra runt med framdelen på samma punkt så flyttar du hästen runt en kon/stolpe/punkt, men hela tiden ställd åt punkten i mitten. Se till så att hästen inte skjuter ut bogarna bara, för då kommer passtakten och sätter sig på en gång. Ha hästen ställd mot punkten i mitten, så pass böjd som det går så att han/hon sträcker ut och mjukar upp nacke/sida. Gör det åt bägge sidor så släpper

Sedan rekommenderar jag dig att värma upp mycket i trav också om hästen är mot passtakt, även om det främst visar sig på volt. Det både mjukgör och ger en bättre tölt i slutändan.