Islandshäst iFokus

Islandshäst

Etikettoff-topic
Läst 2574 ggr
PennyScarlett
0

Vad är hon värd?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Finns det någon här som skulle kunna hjälpa mig att värdera min häst? Av otroligt, otroligt tråkiga omständigheter så måste jag sälja mina hästar, men jag kan inte värdera min unghäst korrekt och vill vara säker på att jag inte tar för lite, eller för den delen, för mycket betalt för henne…Jag vet inte hur man bedömer sånt. Utgår från att stamtavlan och BLUP är viktigt. Hennes stamtavla är prima och BLUPen vågar jag inte svara på…Hon är 4 år och kommer nog att landa på en storlek på 137-139 i mkh. Utav den nätta modellen. 

Skriv gärna i pm om det behövs info. Snälla hjälp mig…och ursäkta den tråkiga tonen, men jag är verkligen helt förtvivlad över detta…

Vi gör alla så gott vi kan utifrån våran kunskap och erfarenheter

Uss
2

Så tråkigt! Du som var så glad för din häst…

Har du kollat runt på till-salu-annonser och sett vad motsvarande yngre ston värderas till? Rent krasst är det nog ingen risk att du tar för mycket betalt - då blir hon inte såld, helt enkelt. "Rätt" pris beror ju på tillgång och efterfrågan vid varje tidpunkt och kan variera mycket över tid och, för den delen, även geografiskt. Det är inte så enkelt som att man bestämmer ett pris och så blir hästen såld och jag tror att det fortfarande är lite svårt att sälja.

Hon ser iofs trevlig ut på bilden, men står inte så bra, och "prima" stamtavla är ju svårt att bedöma ;D

Lycka till!

PugBull
1

Så trist :( man måste nog veta stam och blup och kanske filmklipp på hur hon rör sig? Blup hittar du i WF world fengur! :)

PennyScarlett
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Här är det jag har :/ lite trav iallafall….pappa är Humfaxi fra Skaedaholti (Stavning?)

PennyScarlett
0

Jag måste fråga med…tror inte att hon har visats på bana och har därför ingen bedömning på henne. Antar att detta påverkar vad jag kan med att ta för henne? Behöver jag fixa bättre video? Visa henne under ryttare? Usch vad ont detta gör! :(

Uss
0

Har du ingen instruktör du rider för som du kan fråga? Annars lägg ut en annons och se vad du får för erbjudanden - det är ändå så att köparen ska tycka att hon är värd det du begär - jag antar att du inte kan behålla henne om det visar sig att du och köparen har olika uppfattningar om hennes värde? Jag tycker fortfarande att hon ser ut att "hänga" på framdelen - dvs att hon inte har framfötterna rakt ner utan står med dem under sig o lutar framåt. Om jag vore spekulant skulle jag inte köpa henne utan att ha kollat varför hon står så, hon kan röra sig jättefint men med felaktig beställning blir hon inte så hållbar - alternativt har hon något i bak som måste åtgärdas ( o därför avlastar sig bak genom att hänga fram).

PennyScarlett
0

Hmm…det var ju inte så bra :/ Nej jag rider inte för någon instruktör…Uppfödaren klassade henne som medel eller lyxig skogshäst..så jag vet inte. Har ingen aning om hur man bedömer sånt. Det med att hon belastar fram, kan det ha att göra med att hon är omusklad?

Uss
0

Jag är inte så bra på sånt, men nej, hon borde stå rakt upp och ner även om hon är omusklad - det är ju inte enklare för henne att luta framåt på nåt sätt…

Uppfödaren klassar henne som medel eller lyxig skogshäst och du har inte haft henne så långe - kan du inte utgå från vad du fick betala? Om det inte "hänt" något med henne (jag tänker både på skador och ev träning) sä kan väl det vara ett riktmärke. Annars får du leta i annonser och försöka hitta en jämförbar häst!

PennyScarlett
0

Nja, det är svårt. Fick henne för kompispris och hon är importerad från danmark där islandshästar inte alls är lika mycket värda som i Sverige…En islandshäst som i danmark kostar 25 000 är jämförbar med en islandshäst i sverige för 45 000…

[Moa-]
0

Jag undrar lite samma sak, hon står väldigt konstigt på den inledande bilden, så den skulle jag inte nyttja vid en försäljning och undersök varför hon står så? Står hon alltid så eller hamnade hon konstigt på en bild?

Videon är inte heller optimal, ni verkar ha problem i kommunikationen och hon visar ingen framåt vilja… 

Även i Sverige så upplever jag att priserna på islandshästar sjunkit kraftigt. Är hästen inriden, töltsatt och dylikt? En "prima" härstamning och ingen visning låter mycket missvisande och man tvekar helt klart på vad som inte stämmer och döljs. Att endast ha kännedom med tveksam stavning om fadern gör att man undrar varför denna inte kan rabblas flytande om den är så "prima"?

PennyScarlett
0

Jag är skogsmulletjej och har aldrig varit intresserad av stam…har enbart haft pensionärer, aldrig tävlar eller någonting…jag kan INGENTING om sånt här och upprepar ju bara vad jag har fått berättat för mig av andra…det är ju därför jag ber om HJÄLP och inte om att dömas för min okunskap. Men hästen stannar hos mig nu i vilket fall. Jag ska ta reda på varför hon står lutad fram. Tack för att ni lagt märke till detta, för det hade inte jag gjort.

Uss
2

Så roligt att det löst sig för dis och att du kan behålla din häst!

Tror inte att #9 menar att "döma" din okunskap, men hon beskriver ganska bra hur en köpare skulle tänka ;D

I typ ALLA annonser står att hästen är "lovande" och har hög BLUP och alldeles utmärkt stamtavla. Men det betyder inget om det inte finns något dokumenterat om vad hästen kan eller köparen själv kan se att hästen har gångarter utöver det ovanliga. Det som är viktigt är ju hur hästen är den dag som köparen tittar på den.

Vi har själva åkt ca 30-mil för att titta på en häst som en verkligt duktig islandshästmänniska tipsat oss om. Hästen hade tävlat SM ganska nyligen och priset var med tanke på det väldigt lågt. Men när vi kom fram var hästen spänd och överilad i skritten och visade inga rena gångarter i övrigt… "Fyndpriset" blev plötsligt till ett dåligt skämt (tror dock inte att säljaren visste hur illa det var, hästen stod i ett försäljningsstall där den helt uppenbart inte trivdes).

Ofta, ofta ser man bilder/videor där hästen verkligen inte visar sin bästa sida (eller så gör den det :s ) och det säger mig två saker; 1: först och främst att säljaren inte har de bästa kunskaperna, isf hade hon inte valt den bilden och 2: hästen kanske bara har en dålig bild alternativt om det visar sig att säljaren faktiskt har kunskaper så ljuger hon och hästen är inte så bra som säljaren vill påskina - men oavsett så drar jag mig för att avsätta kanske en hel dag för att köra många mil för att titta på en häst som jag redan innan är tveksam till (beror ju iofs på vad jag är ute efter ;D vill jag avla på henne kanske jag bara är ute efter hennes stam och att hon inte har några ärftliga defekter, vilket en veterinär får tala om för mig ;D ).

Jag vet att den Egna Hästen alltid är värd sin vikt i guld, för säljaren, men objektivt sett så är det nästan alltid överpris som begärs när det är en privatperson som ska sälja sin ögonsten.

Jag vet också att den som dristar sig att påpeka det drar på sig säljarens besvikelse… det var därför jag rådde dig att kolla annonser, där ser du vad andra liknande hästar (i ditt geografiska område) går för, det är faktiskt det enda tipset som du kan få! Ingen kan ju säga vad en presumtiv köpare söker och ser för kvaliteer hos ditt sto och därmed är beredd att betala ;D

Det är som alltid tillgång och efterfrågan som styr "värdet" på en häst och det varierar över tid med marknaden, så vad olika medlemmar på diverse forum tycker är egentligen helt oväsentligt…

Lycka till med hästen!

PennyScarlett
0

Jag kan erkänna att jag är okunnig. Alltså, helt sanslöst okunnig. Trodde att aaaaaaallt folk tänkte på när dom ska köpa häst var stam, BLUP, utbildning och att hästen inte är en mördarmaskin. Stam däremot för mig är väldigt ointressant, då jag fastnar för hästen som individ. Jag upprepar egentligen bara det jag hört andra säga om henne. Jag kan bara prata om hennes personlighet för det är det enda jag begriper mig på och kan något om. Däremot så ser jag nu att hon står i en dålig position på bilden, men hade inga mycket bättre bilder på henne på just den datorn. 

Videon är också den enda jag hör och det var hennes första gång i longeringsrep och det var min moster som höll på med henne. Självklart uppstår det kommunikationssvårigheter när hästen ännu inte lärt sig vad det är man begär av henne? 

Men visst är det så att hon är ovärdelig för mig. Jag bad ju om hjälp härifrån just för att jag vet med mig hur dålig jag är på sånt här…Men som sagt så behåller jag henne nu. Ska skicka henne till beridare i mars-april, så får väl se vad den säger om henne…Men tack för tips och råd!

[Moa-]
0

PennyScarlett; nej, det är svårt att veta allt från början. Och givetvis måste hästen lära sig kommandon och förstå vad som begärs av den för att det skall bli säljande. Dock vidhåller jag att en dylik video skall du aldrig visa vid en eventuell försäljning.

En korrekt inriden häst betingar som regel ett betydligt högre värde än en ej inriden häst. Varför dylik information är fundamental. Har du ingen kunskap om stam/BLUP så kanske detta inte är dina starkaste argument du bör nyttja vid en försäljning… Säljer du hästen som "skogsmulle" så är detta inte heller intressant för köparen som regel.

Men vad kul om du kan behålla din ögonsten! =)