Islandshäst iFokus

Islandshäst

Etikettallmänt
Läst 2225 ggr
PugBull
0

Tandläkare!?

Hej! Tänkte höra hur ofta ni tar ut tandläkare? Vad kostar det? Måste man betala även om han/hon inte gör nåt? Kommer en till stallet han tog 1760kr /häst… Låter lite dyrt eller? Om det bara är undersökning kan det verkligen kosta 1760kr då?När tog ni ut tandläkare första gången? Alltså hur gammal var hästen då? :) tacksam för svar!

Aribigga
0

Jag fick mitt första tandläkarbesök i julklapp i våras, då fyllde James sju år. Men de rekommenderar väl att man ska kolla dem innan man sätter bett i munnen egentligen?

Jag tror vårt besök kostade runt 2000 kr och då gjorde hon ingenting mer än tittade i munnen (alltså ingen behandling vad jag kommer ihåg.)

lurvponnyn.vimeddjur.se

PugBull
0

Ok tack! Mitt sto är bara 3,5 och har bett bara korta stunder ett par gånger i veckan än, men tänkte att det var dax snart att se om hon har vargtänder eller så. Hon har bytt tänder i fram i alla fall, det gjorde hon i våras! :)

kvekki
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag åker till en tandläkarklinik med mina. Det kostar 500kr i undersökning och därefter plockar det på med de behandlingar som behövs och det lugnande som krävs. Det brukar sluta nu med lite korrektionsslipning runt 1300-1500:- per häst. Vi åker med två hästar(av tre) varje år som läget är nu o bensinpengar tillkommer givetvis.

Jag minns inga exakta summor men har två hästar som haft större fel så några besök har blivit dyrare, runt 2500-3000:-/besök/häst. En häst(se bilden) har "ofullständigt sluten infibula" -dvs hål i tänderna, de två första kindtänderna har alltså haft hål rakt ner i käkbenet. Jag vet minst en häst som dött av detta då det inte upptäckts förrän på äldre år o käken blivit inflammerad. Min tös fick lagat tänderna o är utom risk. Min andra häst köpte vi med misstänkta tandproblem o åkte till tandläkaren 3v efter köp. Trots en besikting på klinik med tänder u.a. så var han helt trasig o gick med enorma smärtor i munnen(så vi hade rätt). Lösa kindtänder, mask i tandköttet och otaliga inflammationer därav. Han är oxå bra i munnen nu men får inte gå med bett som kan slå bak i hans känsliga kindtänder.

Jag åkte första gången med min häst när hon var 5 tror jag, då upptäcktes hålen. Hade vi inte åkt till tandläkaren hade hålen inte hittats, hade det gått några år där med foderinpackningar ner i hålen så hade hon slutat med inflammation i käkbenet hon med…

Så jag kommer att åka med mina nuvarande unghästar när de fyller 4. Kolla tänderna innan bett skall in i munnen och försäkra mig om att där inte finns några "hål".

En riktigt bra tandläkare är guld!

Louise L
0

Jag kollar min hästs tänder 1 gång per år om jag inte märket att det är nåt problem, då tar jag självklart ut en veterinär/tandläkare som kan kolla. Senaste besöket kostade 1100kr. Då fick min häst lokalbedövning och raspning av vassa tänder.

Uss
0

Vi har som ambition att åka varje år, men har blivit vartannat :s nu är det dock två år sedan sist eftersom vi inte längre har någon bil att dra med! Vill inte "ta ut" en tandläkare, finns mycket som kan gå fel o hos mig är inget tillrättalagt för ett tandläkarbesök. Vi gör som kvekki och åker till en duktig vet/tandläkare. Hon har en kamera som hon kan gå in med och verkligen SE hur det ser ut o för att göra det behöver hon söva hästen - nej, då känns det tryggast att vara på klinik med pålle!

PugBull
0

Tack så mycket för er erfarenheter och tips! :)