Tips på sadel!?
Hej! Jag skulle behöva köpa en sadel till mitt sto! Den måste vara kort!!! Hera är liten bara 125cm och har kort rygg. Skulle gärna vilja ha djup sits och bra knästöd! Tyvärr har jag inte så mycket pengar så max 10.000kr. Nån som har nåt tips på bra märke? :)
http://www.agerstaridshop.nu/product_info.php?cPath=26_27&products_id=1369 Den här har jag provat och tyckte att den var väldigt skön för att vara en lågbudget sadel. Den finns ju i 16". Den jag provade hade korta knästöd, perfekt för mig som har långa ben :)
Tack för tipset! ska kolla på den!!! Har oxå fått förlag på Globus Glói och Hrimnir fast begagnad då. Har någon nån erfarenhet av dem?
Hrimnir är ju väldigt skön, men det är ju också en exklusiv sadel. Nypriset ligger ju mellan 20-25.000:-, så jag tvivlar på att du hittar en för under 10.000:-, även om den är begagnad.. När vi hade sadelutprovaren ute förra veckan så provade jag en hrimnir, men bestämde mig för en equipe :)
Ok tack då vet jag! Sadeln du tipsade om såg/lät helt ok tycker jag, en sån ska jag prova! 😊
Har din häst svängd rygg eller rak rygg?
Till raka ryggar är Morris o Nolan bra, de har en modell som kallas iceland jr -den är extra kort! 16". Jag har en sådan tillsalu begagnad för några ynka tusenlappar *visslar oskyldigt*
O jag sålde en Hrimnir för 8000 för ett år sedan så nog går de att få under 10"… Bra sadlar! Men de är inte direkt korta om hästen har en kort rygg.
Tack för tipse Kvekki! Ska prova en beg top Reiter iq i veckan! Så får vi se :)
Att sadeln har åkt fram kan ju bero på att hon är lite rund om magen ;)
Haha ja hon ser ut som en liten köttbulle trots att det knappt finns nåt bete ;))
Den andra hästen i mitt stall har knappt någon manke och de hade länge problem med att sadeln åkte fram innan de hittade en sadel som passade. En Morris & Nolan passar den hästen och ligger stilla.
Hej
Lite nyfiken på hur det gick med sadel? Hittade denna tråd på nätet och blev så glad när jag såg bilderna. Det såg ut som vår lilla häst… senare kom även kommentaren om "Köttbulle".
Har nyligen köpt honom och har precis samma problem. En hög bakdel som går som en rutchkana fram och ingen manke som stoppar, dessutom lite rund efter sommaren och allt glider fram.
Har du fått något bra tips om sadel?
Moniquen
Jag köpte faktiskt Top Reiter IQ och Top Reiters breda sadelgjord på 21 cm och då satt sadeln väldigt bra!!! Är jätte nöjd än så länge men vi skrittar ju bara 5-10 min ett par gånger i veckan än ;)