Nyfiken
Hej!
Jag undrar om det finns någon som har en islandshäst på bild som är knoppad ELLER har kort klippt man? alltså med kort man och vanliga snygga knoppar har aldrig sett det så hade varit kul att se skillnaden mellan en knoppad islandshäst och en vanlig ponny.
Sedan undrar jag vilken storlek era islandshästar har på täcken om dem är runt 135 cm höga och vilken sadeltumm dem har. Tycker det hade varit kul att se om det är så stora skillnader :)
Ja funderade på att snagga mitt sto, för hon har kliat av halva, men tvekar eftersom det tar så lång tid att växa ut. Än så länge har hon inga täcken, hon är bara 3 år och ca 125cm hög, men jag kan tänka mig att hon skulle ha 125 i täcken. Sadel tum som passar oss båda är 17. Bett storlek 9,5. Cob i träns/grimmor :)
tack för svar :)
Min lille kille som är knappt 1.35 har bara 115 i täckesstorlek egentligen, men det har varit svårt att hitta täcken som är tillräckligt stora vid bogen, och eftersom han nästan aldrig har något på sig, får han oftast ha 125 ändå, men han har gått ner i vikt en del så nu hade han kunnat ha 115.
Min stora kille, runt 1.40 har 125.
Sedan är det så att mina killar har stoora huvuden så stor cob el liten full och bettstorlek 11,5-12 Min stora kille har 17 tum sadel och Lilleman har en bomlös, vet ej tum.
Min valack är 1.36 och har strl 125 i täcken, 17 T i sadeln, 11 - 11,5 i bett och strl cob i annat.
:)
Ni som skriver bettstorlek; hur har ni kommit fram till det? Mätt själva eller låtit tandläkare kolla?
Båda mina treåringar har strl 125 i täcken, 17" i sadeln, 11 - 11,5 i bett och strl cob i annat.
#5 Jag har mätt själv och provat olika storlekar.🙂
#7 Det gjorde vi också och trodde vi fått rätt (ca 10-11 minns inte nu), när tandläkaren (hon är veterinär också) mätte blev det 9,5… Underkäken är ganska mycket smalare än överkäken.
Jag har mätt själv och hört att det vanligaste felet är att man har för stort bett, bara ca 0,5cm ska sticka ut per sida och på min lilla tjej på 3-år så passar 9,5 cm perfekt än så länge, men hon växer ju så möjligt att hon får ha 10,5cm som vuxen?! :)
#8 Gissar att du tror att jag har för stora bett på mina hästar. Det enda jag kan svara är att jag vet vad jag gör och de har rätt storlek.🙂
Nej, jag gissar inte - ville bara framhålla att även om man (som jag gjorde) tror att man har mätt och hittat rätt storlek så behöver det inte vara så :S tycker det är viktigt att veta hur (och vem) som mätt för att kunna avgöra hur tillförlitlig mätningen är, det glöms ofta bort på ett forum - kan ju vara 10-åringen som precis börjat rida moster häst fyra gånger om året eller 30-åringen med gedigen hästutbildning som skriver och vilket vet man ju inte ;D Så min fråga var inte avsedd att antyda något om din eller någon annans häst, bara att få TS att tänka ett varv till
Jag har en bild på en knoppad islänning. 😉 Gjort för skojs skull dock, och hästen har kort man naturligt. Dålig bild, men lite syns det väl i alla fall.
Gällande sadeltum så ska ju den passa ryttaren, inte hästen. Så länge inte sadeln blir för lång då, men det har ju oftast mer med märket att göra.
Annars brukar väl hästar på 135 dra ungefär 125 i täcken. Inte större i alla fall, om de inte skulle vara extremt långa och grova. Bettstorlek är ju ytterst individuellt, men jag skulle nog våga påstå att 9.5 och 10.5 är vanligast.
Har själv haft ett sto på ca 137 cm som hade 125 i täcken och 9.5 i bettstorlek och en valack på 140 cm som jag tror drog 10.5 i bett, om jag inte minns fel.
Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst
Tack så jätte mycket för alla kommentarer :)
#12 hum.. min häst kan ha max 16" i sadel, annars blir den för lång. Så det handlar nog både om ryttare och häst. Nu är min häst i och för sig väldigt kort i ryggen, alla våra andra hästar kan ha 17".
#14 Jo, fast för hästens del handlar det ju om anläggningsytan på sadeln och inte sitsstorleken. Och anläggningsytan kan skilja väldigt mellan olika sadelmärken, trots att sitsstorleken är densamma. 🙂 Men visst, absolut finns det de hästar som måste ha en väldigt kort sadel för att de har en kort rygg, jag tycker ändå frågan blir felställd när man frågar vilken sadeltum hästen har.
Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst