Islandshäst iFokus

Islandshäst

Etiketttävling
Läst 1890 ggr
[vretenskaniner]
0

Varning för sår i munnen

Under Blidfaris sommartävling blev jag varnad för sår i munnen. Det var efter femgångens B-final som domarna gjorde en hovbeslagskontroll och hittade då ett färskt sår, leden på bettet har alltså klämt honom. Får jag alltså två varningar till blir jag avstängd… Har nån av er råkat ut för en varning?

Maja
0

Ajdå, inte kul när sådant där händer! :(

Jag har fått en varning då hästen lämnade banan under ritten. Helt och hållet mitt fel, jag borde ha haft bättre koll.

Zorrbert
0

avstängd blir man väl inte bara diskad från den tävlingen?

[vretenskaniner]
0

#2 Jo man kan bli det. Och nej jag blev inte diskad

Zorrbert
0

men det var väl bara den tävlingen du blev avstängd ifrån? man kan väl inte bli avstängd från flera för sår i mun?

kvekki
0

Tror frågan var uppe på buke oxå va? Du blir inte avstängd för sådana varningar. Det är om man får större FEIF-varning som man kan bli avstängd. Appropå såret så är det lätt hänt om bettet är för långt. Se över bettstorleken om hästen evt behöver ett kortare bett. Det finns även olika typer av leder, en del nyper mer än andra.

[vretenskaniner]
0

Om man får flera varningar kan man visst bli avstängd. Jag blev inte avstängd, jag fick en varning som sparas fram till årsskiftet… Bettet var i stl 10, ett tredelat anatomiskt med no pinch effekt. Från Haglunds. Han har 10-10.5, men när jag mätte betet var det närmare 11… Så nu mäter jag dom bett jag kan mäta innan jag köper dom. På hööks var ett rakt 10.5 egentligen 11. Så fick köpa ett 9.5 för att det skulle passa

[tlundegard]
0

Jag har väldigt svårt att tro att man kan bli avstängd bara för att man får varningar på klubbnivå.. Det är nog som #5 skriver, att det gäller större tävlingar.