Islandshäst iFokus

Islandshäst

Etikettallmänt
Läst 873 ggr
0iliT
2

Bråttom!?

Jag bara undrar varför folk har så bråttom med att rida in sina islandshästar??? Ser massor utav annonser där det är 3 åringar, som är inridna, till salu. Det finns 2 åringar som har gått med träns och sadel m m. Inte bara annonser utan det förekommer i många forum där folk ber om hjälp med sina 3åringar.(med ridningen) Även sett att det finns de som vill ha hjälp med sina 4åringar inför tävling. Jag vill bara veta: - varför?

:)

740tjejen
0

Har också undrat över detta, När ja börja med islandshästar för 9 år sen så tyckte de flesta att det var tidigt och rida in vid 4 års ålder. Inte konstigt dagens hästar inte håller om de rids in för tidigt och tränas för hårt.

Maja
0

Jag tycker inte att man ska börja arbeta med hästen "på riktigt" förrän tidigast 3 års ålder (leda i grimma och sådant basic jobb kan man ha klart innan, men vad gäller träns, sadel och annat - det väntar jag med).

Jag ser dock hellre till individen när den är redo för inridning än att följa någon regel som säger "Hästen ska vara 5 år gammal" eller så. En del hästar mognar tidigare och andra mognar senare, helt enkelt. Jag har ridit in treåringar och jag har ridit in sexåringar. Men jag tycker inte om folk som stressar och pressar hästen för att hinna med en tidig visning eller så.

Jag vill inte påstå att någonting är rätt eller fel, jag hoppas bara att hästägaren vet om hästen är redo eller inte.

740tjejen
0

Tycker det är alldeles för tidigt för en tex 3 åring, med tanke på att islandshästen växer så sakta.

[tlundegard]
0

Fast hur fort hästen växer är ju väldigt individuellt. Vår Eldey var nästan färdigväxt vid två års ålder (hon fick upphakningar på köpet) medan vår Hektor utvecklades ganska sent (född för tidigt, sent på året). Jag vet inte om islandshästar generellt sett växer långsammare, men för våra hästar har det varit olika. Jag ser mycket till hästens mognad och psyke. Hektor satte vi igång och jobbade ganska tidigt, han var full av energi och behövde arbeta med hjärnan. Vi red in honom när han var 3 år och 10 mån, men jobbade med honom för hand tidigare. Jag tycker inte heller att man ska rida in för tidigt, inte heller att man ska börja jobba med dom innan 3 års ålder. Jag tycker att de ska lära sig vara hästar innan man lägger sig i. :)

740tjejen
0

Jag hade ändå inte ridit in vid 3 års ålder. då hade ja hellre kört in eller tömkört, då det inte blir samma belastning på skelettet. De felsta islandshästar är inte färdigväxta förrän 6-7 år. Så de växer sakta. Växer dom för fort så får de väll fel foder, och då kommer problemen också. som du nämnde, patella.

PugBull
0

Mitt sto blev 3 i år, har alltid hanterat henne men det är nu i sommar som hon fått ha sadel och träns för första gången! Hon är välutvecklad och mogen och jag har suttit på henne många gånger, men själva inridningen kommer ske nästa vår!

[tlundegard]
1

#5 jag kan garantera dig att vi inte gav Eldey fel foder ;)

Zorrbert
0

Det beror ju helt på individen, min hingst red jag in när han var 3 lät han vila under vintern och tränade vidare när han var 4, han var stor och välutvecklad.

Mitt sto jag rider nu reds in på våren när hon var 6 eftersom hon hade föl först.

Jag tror inte att man kan säga en viss ålder mer än att de ska vara över 3 för det är så olika från individ till individ.