Islandshäst iFokus

Islandshäst

Etikettutrustning
Läst 1224 ggr
PugBull
0

Blåser upp sig...

Jag har ett problem ;) Mitt sto blåser upp sig så pass mycket när man ska sätta på sadeln att jag har fått göra extra hål i sadelstropparna (billig inridningssadel) på båda sidorna och har den längst ut, och ändå får jag knappt in första hålet… sen kan man spänna ett hål eller ett par i taget tills sadeln sitter, men då är sadelgjorden igentligen för lång… men om den ska vara lagom så är det heeelt omöjligt att få i första hålet… kan ju tillägga att det är en sadel med kortastroppar och sadelgjorden är 120cm, köpte en som var 110 cm (först köpte jag 90cm men det var bara att glömma) och den kan jag inte använda nu på sommaren med lite mage… men igentligen när sadelgjorden väl är spänd så hade den passat mycket bättre!

Nu har jag ju köpt en dressyrsadel och ska köpa en dressyrgjord. Har hört att den vanligaste islandshäst strl på dressyrgjord är 40-45cm… men det kommer jag absolut INTE få runt… provade en strl 55cm, men efter ett tag går den ju att spänna rätt högt upp… Men jag har ju inget val antar jag?! Får väl köpa en som igentligen är för lång? Mitt sto är ju lite rund nu, men hon är ju väldigt liten igentligen som sagt väger ca 300 kg och är 125 cm hög.

Vad skulle ni ha gjort? Vad har ni för strl på era dressyrgjordar? Kollade dem i stallet de har strl 60 cm, men den ena är en smäcker hingst och den andra ett stort sto….

Tacksam för tips och råd!

LeJ
0

Är rätt dålig på sadelfrågor men, jag har 2 islänningar en max 1.35 och en drygt 1.40 deras dressyrgjordar är 55 respektive 60 cm långa (också lite sommartjocka.) Längden på sadelgjorden måste ju bero lite på vilken sadel man har också.

Men vill du ha en lite kortare gjord så kanske du kan prova att gå några minuter innan du spänner gjorden över huvud taget eller köp en gjordförlängare och plocka bort den när hon slappnat av.🙂

PugBull
0

Tack för tipset! så det funkar att börja med förlängare och sen plocka bort dem? har aldrig använt sånna :) Jag mätte hennes sadelgjordsläge och upp 10cm över armbågen där de flesta tyckte spännet ska sitta. Då var hon 50cm, så om man köper en "Stum" gjord ska det kanske va 50cm? Men 45cm om det är med resår? Eller kanske 45cm resp 40? Det är svårt. Eftersom hon har sån rygg att sadeln glider framåt vill jag köpa en ordentlig gjor och de kostar ju 1000-2000kr så man vill ju att den ska passa :)

[tlundegard]
1

Testa be någon hålla upp huvudet på henne, då är det svårare för henne att blåsa upp sig ;)

PugBull
0

Ja det ska jag oxå prova! Tack för tipset :)

0iliT
0

Du kan testa att longera henne lite innan du sätter på sadeln. Alternativt att du mjukgör och lösgör henne i skritt och lite trav på mondre volt i grimskaft. Alltså, inåt ställd och hålla henne böjd, flytta ut bakben. (I båda varven) Det andra alternativet gör jag innan jag spänner sadelgjorden på mina hästar innan varje ridpass. Den övningen är dels för att kommunicera med hästen samt att de lösgör nacke + rygg och de använder sina magmuskler vilket så gör att de blir en bra förberedelse inför sadelgjordespänning :).

:)

PugBull
0

Tack för de tipsen! Det kan nog vara ett bra alternativ på henne :)