Islandshäst iFokus

Islandshäst

Etikettutrustning
Läst 7606 ggr
FeliciaS
2

Vad har du för sadel?

Vad har du för sadel/sadlar och vad använder du dem till? Skriv gärna var du har köpt den/dem och till vilket pris, om du är nöjd etc.

Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

Gosa
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag har en TopReiter JR, den är toppen Glad, ligger nära hästen, man har bra stöd för knäna och man sitter likom med bra stöd över huvud taget i den. Tycker även om att den har vanlig gjord och förgjord, sadeln ligger på plats på min lilla häst i alla fall Flört

Janice
0

Har en Stübben bennis harmony elegant. Riktigt skön sadel!

Pia-Lena
0

Har en Feldtmann Tölt Spezial men rider oftast barbacka. Har kollat lite på bomlösa sadlar, t ex Barefoot London eller en TopReiter.

Taktur
0

Har en vanlig Top reiter köpt begagnad för 4000:- samt en bomlös Top reiter (köpt begagnad för 7.000:- ), som jag alternerar med. Gillar båda två

FeliciaS
0

Jag har ridit i ett flertal syntetsadlar (både till islandshästar och "vanliga") och tycker mycket om dem. Är dessutom vegetarian som undviker läder till största möjliga mån. Därför är jag extra nyfiken på syntetsadlar, för framtiden då man förhoppningsvis har en islänning ;)

Mvh Felicia

monsterblom
0

jag har en horsesaver syntetsadel i dressyr model till min isis. den ligger superbra på hästen och jag tycker att det är skön att sitta i. sen att den är mkt mer lättskött gör ju saken bara bättre ;)

FeliciaS
1

#6 Åh, intressant :) Vart köpte du den, pris?

Mvh Felicia

monsterblom
0

jag köpte den på lillhästen för 500.-
dock var den begangnad, men aldrig använd pga felköp. tror en ny ligger mellan 1-2000.- så de är inte dyra nya heller.

MalinLarsson
0

Jag har Thorowgood syntetsadel island, jag tycker den är över förväntan! Trivs kanon med den!!

Alex
0

Jag har en KenTaur Kári Special. Köpte den av Karin Åberg, som även provade ut den. En kanonsadel, älskar den verkligen. Riktigt kort och extremt bekväm. Gav 7'000 kr för den, då begagnad, men bara använd i ett år väldigt sparsamt då det var till en unghäst som sen växte ur den. Var alltså i princip i nyskick, så där tyckte jag nog att jag gjorde ett riktigt fynd. Flört

Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst

may-britt
0

jag har 2 bommlös sadel SENSATION Ride G4 dressyrsadel som jag rider mine unge häster i och  så  har jag en jacson sadel som jag kjöpte av Karin Åberg den er inte rid inn ennu.

tror jag gav 9000kr for den men neste sadel jag önskar er en TopReiter JR når jag bytter ut min jacson sadel

may-britt
0

eller kansje jag provar en kentur kari special siden den så  skönn ut

[jobe9090]
0

Jag har en Wintec Cair 500 (dressyr), 17" med X-vid koppjärn i.
Köpte den i begagnat skick för 2000. Helt suverän syntetsadel som passar islandshästar alldeles utmärkt!

080296
0

Har en hrimnir legacy och en top reiter bomlös som jag varvar med. Två bra sadlar som ligger på i princip alla hästar. Bekväma, stadiga men man kan ända flytta och jobba lite i sadeln utan att känna sig alltför låst :)

Louise L
0

Jag har en KenTaur Kari. Gillar den inte alls. Är på jakt efter en ny. Jag köpte också utav Karin Åberg som jag inte tycker var nå bra. Hon kollade knappt hur sadeln satt.. Har provridit 3 utav de nya sadlarna från Töltrider som jag gillar riktigt mycket! Blir förmodligen en utav dom. :)

PugBull
0

Nu när jag äntligen har köpt en sadel kan jag skriva här me :) Jag har en Top reiter IQ, 17 tum köpte den begagnad men bara använd 4 mån för 13.000 kr. Den sitter bra på mitt sto just nu men hon är ju ung så vi får väl se hur den sitter senare med muskler osv.

jagga-ewe
0

Jag har en TopReiter JR som funkar väldigt bra på min lilla märr. Jag trivs oxo med den, men många tycker att den är för trång. Jag kan slå i bakstycket på västen i bakvalvet, men det går att vika upp så det är inga problem.

I don't have hobbies - I have obsessions!
Ebmfh
Trollcaféet

elizl
0

Har en brun globus clic, köptes ny på lillhästen för ca 9000. Hade gärna haft en islandssadel istället för dressyr, men det var den enda som passade min "cylinderformade" häst helt utan manke. Hittils är jag ändå väldigt nöjd med den. :)

[jobe9090]
0

och jag gick från Wintec till en bomlös Karlslund, superbekväm sadel!

thicha
0

Har en Kari Karlslund bomlös & Diddi Pad bomlös. Sen ska jag nu köpa en med bom och då blir det en Thorowgood T4 Hallfinger el Island, har ej bestämt än men den sadeln kommer vara mer för att rida i början när dem är lite vingliga och om man har dålig balans..

0iliT
0

Jag har en Thorowgood T8 och är super nöjd. Hade problem länge att hitta sadel till min häst. I ren desperation åkte jag till hööks och köpte denna sadel då den var billig, snygg och skön. provade den på hästen och den passade som handen i handsken. Den ligger på ca 5000:- har jag för mig och det är superlätt att byta koppjärn på den om man behöver. Min häst var rätt omusklad och småfet när jag köpte den, efter några månaders träning var det bara att byta koppjärn, till en strl mindre. Jag slapp köpa ny sadel, lite prisskillnad då järnet kostade under 200kr..

:)