Vad väger era hästar ungefär?
Jag har vägt mitt sto via både måttviktband och en bra lätt formel och med måttviktbandet vägde hon ca 330kg och med formeln 309 kg (hon är 3 år och lite rund om magen just nu). När jag köpte henne som 1-åring vägde vi henne hos veterinären och då vägde hon 200 eller om det var 220 kg. Vad väger era hästar? :) Här finns en länk till formeln hur man räknar vikten! http://www.hastsverige.se/sida418.html Läste även att man kan mäta hästens skenben för att få veta ungefär hur mycket hästen kan bära utöver sin egen vikt. Om skenbenet var 20cm skulle hästen kunna bära 454kg totalt inkl sin egen vikt. Hittar inte länken till artikeln nu… Heras skenben fram är 17cm och bak 18,5 cm. Då skulle hon kunna bära ca 400 kg totalt. Nån mer som läst nåt liknande?
Oj väger dem så pass lite, jag har räknat med mera när jag har avmaskat dem förra året. räknade på ca 400kg och mina blev tre nu i juni.
Måste mäta när dem kommer hem till gården igen, man kan ju ta ett vanligt måttband och sen finns det så man kan räkna ut det via någon sida på nätet så slipper man köpa ett viktmåttband.
Men det kanske är mitt sto som väger lite? Hon är ju en liten tjej :)
Min stora herre väger runt 420kg med viktmåttband just nu, enligt formeln i länken blev det 406kg ungefär.
Då var det ungefär samma skillnad på din med måttband och formeln som på min! :)
Vi fick ca 10 kg skillnad på måttband och veterinärvåg på två olika isisar - men det var kanske två "storhäst-proportionerliga" isisar ;D
Jag vet inte vad mina väger, mer än att de väger för mycket :s
Min förra häst Vidar var ca 140cm och vägde 365 (tror jag) när han var i fin form :)
Min valack är långbent och smäcker, mitt sto är av den robusta modellen av islandshäst. Ingen är väll av dem större typerna som finns. Dok är mina omusklade än så länge.
Mitt lilla sto väger max ca 350kg :)