Islandshäst iFokus

Islandshäst

Etikettfoder
Läst 2405 ggr
740tjejen
0

Analys på Hösilage

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej är det nån som är bra på att tolka en analys. Skulle behöva veta vad detta innebär. är det bra eller dåligt hö/hösilage

Uss
0

Jaa du, är det hö eller hösilage? Hö ska vara torkat till 84% TS (torrsubstans, det som inte är vatten i fodret) - din analys säger att TS är 80%. 

Som hö är det inte tillräckligt torkat och då får du kanske lättare/större problem med mögel (har du skulltork kan du fortsätta torka där). 

Som hösilage däremot så är det för torrt; du har "nästan-hö" i en plastpåse. Att TS är så hög innebär att stråna är hårdare och det blir svårare att pressa balen hårt. Det gör att det blir mer luft i balen, vilket är negativt eftersom det låter de mikroorganismer som finns vid pressningen fortsätta andas längre och gör att när balen sedan öppnas av dig så har förskämningsprocessen redan kommit igång en bit - man kan alltså förvänta sig en kortare hållbarhet. Sedan är risken större för att de hårda stråna gör små, nästan osynliga hål i plasten och när luft kommer in i balen så kan mikroorganismerna växa till igen vilket ger dig först jäst och sedan mögel. Slutligen så är det för torrt för att du ska få en ensileringsprocess, vilket innebär att enda konserveringen ligger i den lufttäta förpackningen (så det gäller att den verkligen ÄR lufttät, med tillräckligt antal plastlager och att inte hantering, fåglar osv eller fodret självt gjort hål i plasten). För att få konserveringseffekt av ensileringen får TS inte vara högre än ca 60%.

Fodret ligger liite lågt i protein, man vill ha 6 g smrp (smältbart råprotein) per MJ och du har ca 5 g; med 8 MJ (jag räknar på siffrorna per kg foder) vill du alltså ha nästan 50 g smrp kg. Islandshästar behöver enligt min erfarenhet nästan aldrig så mycket MJ som "tabellerna" säger, så jag skulle hellre se ett högre värde för smrp eftersom jag då kan ge mindre foder. Strå och fibrer får mina hästar i hagen så det räcker; det finns alltid (även vintertid) gräs och buskar/sly som de betar av.

När det gäller mineralerna så ser det bättre ut; förhållandena är nästan perfekta utifrån vad tabellerna säger ;D (underhållsbehovet av kalcium 0,4 g/MJ och tillägg för arbete 0,35 g/MJ, behov av fosfor 0,2 g/MJ och magnesium 0,15 g/MJ). Förklaring; när man räknar foderstat beräknar man hästens energibehov utifrån vissa parametrar (ex. vikt, typ av häst, mängd och typ av arbete) och alla andra behov baseras sedan på detta. Så passar fodret när det gäller energin, att du kan ge så mycket/lite av det att du täcker TS-behovet så ska du inte behöva komplettera.

Maja
0

#1 - Hösilage står det i rubriken. :)

740tjejen
0

Balarna väger mellan 40-60 kilo beroende på hur väl han kunnat pressa. Så tror inte de hinner bli dåliga. :) hade ja fått som jag velat så hade ja gärna plastat en dag tidigare. Men de ville inte min ex-sambo. Och just därför fick vi så kasst på torrhalten.

Uss
0

#1 Ja och i frågan så var det "bra eller dåligt hö/hösilage" - bra eller dåligt beror ju på vilken aspekt man lägger på det och ett foder som är bra som hö behöver ju inte vara bra som ensilage… Jag tycker att det inte bara är näringsinnehåll som är intressant (men det är oftast det som man frågar efter) - även sådant som lagringsstabilitet, hygienisk kvalitet och hållbarhet måste vägas in och det jag försökte komma fram till i mitt låånga stycke i början var att fodret är bättre som hö än som ensilage ;D

Sedan finns det faktiskt de som saluför "plastat hö" och det är väl frågan om det inte är det det är fråga om - för någon ensilering (och därmed är det per definition inte ensilage ;D ) är det ju inte tal om med så hög TS!

740tjejen
0

Ne, de ble lite väl torrt för min del. Ville pressa samma dag vi tog de. men då kunde inte kunde inte han som pressa. (fast han lova.) så vi fick ta de dagen efter. Till råga på allt så var de ju de 2 varmaste dagarna här. plus att de blåste, så de torka jättefort.