Islandshäst iFokus

Islandshäst

Etikett: utrustning
Läst 4091 ggr
740tjejen
0

Islandshäst och westernsadel

Nån här som har westernsadel till sin islandshsäst, och vad för märken isådanafall. Gillar westernsadlarna mer än vanliga sadlar vet ej varför. Så funderar på om ni har några rekomendationer. :)

Maja
0

Tyvärr har jag ingen erfarenhet av westernsadlar alls, men jag puttar upp tråden om någon annan har det! :)

740tjejen
0

Tack, ha rju ioförsig fått tips om den där big horn arab sadel, men är ju så smala bomvidder på dom ja hittat.

Zabbio
0

Finns ju även star trekk bomlös i både western och andra roliga modeller. Stabila, bra bomlösa som känns som sadlar ska göra.. men jag vet inte hur de passar med längden och så :)

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.                                         

740tjejen
0

Vill tyvärr inte ha bomlös. gillar ej de sadlarna, känns så instabila om  man väger lite runt 85-90

Zabbio
0

#4 Vilka har du testat? Jag väger/vägde 85, men star trekks sadlar är väldigt annorlunda jämtemot de bomlösa vi är vana vid. Du får gärna prova min om du blir nyfiken.

Men självklart väljer du själv :)

740tjejen
0

Har ingen häst och prova på än, :) Men nja känner mig tryggare med bomsadlar :)

Denna kommentar har tagits bort.
Zabbio
0

Jag har :P

Du gör helt som du vill, tänkte tipsa om det iaf. Har för mig att en del av deras sadlar är relativt korta nämligen, så att de kanske passar en isis.

CelsiusT
0

Jag hade en westernsadel som jag fick av en kompis, den var köpt på hööks vill jag minnas. När sadeln fick en ny ägare och därmed en ny häst så fick den ligga på en isis. Den passade riktigt bra (min far är sadelutprovare).

Sen skulle vi på långritt i sensommras/höstas och då hade jag bara unghäst vilket gjorde att jag lånade häst från stallet jag hyr in mig i (isladsstall med turridning). Eftersom ritten är på ca 6 timmar ville jag gärna sitta bekvämt och ville då gärna ha min egna (custom-sadel, western) så vi tog ut alla hästarna i stallet och provade sadeln och hittade 2 hästar som den passade på.

Medarbetare på westernridning.ifokus

740tjejen
0

#9 har du bild på sadeln.

CelsiusT
0

#10 På min sadel? Ja, men på min egna dator som just nu har kraschat och ska lämnas in på lagning (sitter hos mamma nu). Hoppaas på att kunna få tillbaka min dator snart igen..

Medarbetare på westernridning.ifokus

AnnaFinn
0

Puttar på denna tråd igen. Någon som har mera erfarenhet nu av westernsadel + islandshäst å gärna bomlöst :)