Pass-skritt?
Jag är nybliven ägare till en 4-årig islänning. Han är 5-gångare.jag är lite undrande kring hans rörelsemönster. Ofta går han i pass i skritten. Är det normalt /vanligt, bra/dåligt? Han är en cool liten pralin så han använder sig inte så ofta av snabbare gångarter, men när han gör det blandar han friskt. Jag tror mig ha sett både tölt, galopp, tölt och pass.
Du menar att han grisepassar? Det är dåligt!
Ganska vanligt bland hästar med starkt lateralt mönster (femgångare). Kan gissa på att han även har ganska passtaktig tölt..(?)
Jag tror att han är passaktig i allt. Det oroar mig lite eftersom jag hört att det sliter på hästens fysik att passa för mycket. Kan jag göra något? Bör jag göra något? Eller kommer han att bli bättre då han får muskler och balans? Förlåt min okunskap. Jag är ny i islandshästvärlden, men vill min häst väl.
På tal om okunskap - vad är grispass egentligen?
3# I pass är det omöjlig att sätta ner fram- och bakhoven samtidigt, det är alltid en liten, om än minimal, fördröjning. I grisepass är den fördröjningen större, det blir som en 4-taktig pass. Kort sagt: en oren och dålig pass
Grisepass är för mig när hästen går i pass men inte har ett svävmoment mellan att fötterna sätts ner
För att gå i pass så måste hästen spänna sig i kroppen, grisepassar hästen så betyder det allså att den är spänd och det är ju aldrig bra i längden. Mjukgörande övningar hjälper passtaktiga hästar :)
Hej! Jag har en islänning som oxå har mycket pass i sig. Hon har fått gå i pass som hon vill då de förra ägarna som red in henne inte kunde något om gångarter. Jag övade bort passen från skritten med mycket mjukgörande, volter, fram och- bakdelsvändningar, skänkelvikningar men mest mycket övningar i skogen bland träd, rötter osv. Något som är jätte bra är att rida på mycket på mjuka lösa underlag, sand typ. Vid en ridskola där jag brukar rida med min häst så har de sand på vissa stigar vid skogen intill ridskolan, som de äger då. Där går det nästan inte att passa. Försök få ner din häst i form, då övar hästen upp de rätta musklerna till traven osv. Själv har vi tagit det lygnt med traven och galoppen. När min Kellí kunde skritta riktigt och när vi hade byggt upp rätt muskler i skritten ordentligt så började vi med traven och galoppen, i skogen i uppförsbackar. Sedan eftersom har vi själva börjat trava på plan mer och mer. Tölten övar jag själv väääldigt sällan, den tänkte jag själv börja öva mer på när traven och galoppen verkligen sitter. Ha tålamod och låt det ta tid! Lycka till!! :) Mvh Gurkan
Markarbeta över bommar! Travar den utan ryttare? För att jobba bort passtaktig tölt töltar jag väldigt mycket. Volter, skänkelvikningar osv för att få tölten renare i takten. För mig hjälper det inte att få till traven först, blir bara värre då