Islandshäst iFokus

Islandshäst

Etikett: allmänt
Läst 3719 ggr
AnnaFinn
0

Vilket bett på min häst?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej! Fick hem min nya underbara foderhäst igår. Hon är en 8-årig underbar islandshäst med stark vilja. :) Har ridit henne några gånger innan jag fick hem henne och jag tycker hon slår väldigt mycket med huvudet då man har tränsat henne och då man kommer tillbaka från ridturen, gapar också.. Dock inget alls under ridturen. Vad kan detta bero på? Är hon bara irriterad över tränset (som består av nackstycke, bett och tyglar) eller kan det vara något annat?

Sen undrar jag även över bett. Vilka slags bett använder ni? Jag har bifogat en bild på hennes bett och vad jag har förstått efter att ha läst är det ett väldigt skarpt bett. Har ni förslag på andra typ av bett jag skulle kunna testa på henne och variera med? Ägaren har inte hunnit rida henne så mycket så jag ska träna henne lite mera nu och rida till henne är det tänkt… Som sagt hon har egen stark vilja. Väldigt framåt då man rider (har endast ridit i skogen med henne) och töltar mest hela tiden om hon får. Har dock aldrig haft dragkamper med henne utan får henne lugn och att skritta en liten stund med hjälp sitsen och utandning.. Ska ta hjälp av instruktör då jag lärt känna henne bättre som får hjälpa mig vidare med till ridningen :)

Zinoida
0

Jag hade testat med ett snällare, trevligare bett. Mina trivs med novabett, så det kan jag rekommendera :)

AnnaFinn
0

Tack för tipset! Googlade novabett och det verkar vara ett bra alternativ :)

AnnaEfoto
0

Du kan ju testa ett vanligt tredelat också, min häst trivs superbra med det.

Följ mig som fotograf på

min hemsida http://petronellafoto.webb.se/

eller min blogg http://isryttarnas.blogg.se/

kvekki
0

Bett med sötmalm och koppar i kombination med vätska skapar en lätt laddning vilket får hästen att släppa bettet(o oxå är en anledning till varför många tycker hästen går såååå bra på det). Jag hade aldrig stoppat det skrotet i mina hästars munnar… De där ringarna borde ju lätt kunna nypas dessutom… I min värld kallas det bettet för korrigeringsbett, man använde det under mkt korta tidsperioder på hästar som bet sig fast eller var håa i munnen. (i det stallet där jag jobbade iaf). Men att din foderhäst rids med ett sådant bett och har stark vilja hänger säkert ihop. Ett novabett på en häst med mycket vilja kan bli för snällt. Jag hade testat ett vanligt tredelat med fasta ringar, ett vanligt rakt muffbett med fasta ringar och evt en rak pelhamstång eller isländskt kandar. Om hästen tuggar mycket så du hör tänderna krasa så köp bett som är gummiklädda. Börjes har ett billigt tredelat med gummi runt som inte är för tjockt. De flesta hästar blir lugnare i munnen av rakt bett, men de kan kännas mindre exakta i hjälpgivningen. Men pröva du dig fram, det är det bästa. Hitta det som just din häst trivs med. Bett är rena rama djungeln ;-)

Eveline
0

Ett sånt bett fast med bara lösa ringar fick jag med min häst när jag köpte honom… det enda bettet ägaren hade använt på honom… han är typ stum i munnen emellanåt nu…

AnnaFinn
1

Tack för tipsen! ska fixa ett tre delat bett så snabbt som möjligt och testa. Har även försökt rida lite i repgrimma nu och jag har upplevt hon har lyssnat väldigt bra på det. Helst skulle jag vilja rida henne bettlöst men ska markträna henne först en del så hon lär sig gå undan för tryck osv. Hon är väldigt lyhörd och har lätt att lära. Men att hitta ett bra passande bettlöst alternativ är precis lika svårt som att hitta ett bett som passar hästen :)

Funderingar om det?

PennyScarlett
0

Jag kör med sidepull på mitt gotlandsruss som rids bettlöst…det är aningen snällare än hackamore som lätt blir för skarpt :) Annars på mitt islandssto så har jag bara satt fast ett par tyglar i den lösa delen av islandstränset, men nu är ju hon också gammal och gör allt man ber om, så kanske inte det lämpligaste för en häst som vill lite mer :) Men testa ett sidepull om hon svarar bra utan bett. Det är ett bra alternativ om man bara mysrider hemma, så kan man ha bett på träning och tävling. Man sparar mycket på hästens mun med :)

Vi gör alla så gott vi kan utifrån våran kunskap och erfarenheter

kvekki
0

Testa sidepull är jätteenkelt -ta en remontnosgrimma o sätt tyglarna i sidoringarna. Ett sidepull blir mer stabilt men det inverkar på samma sätt.

Ett träns jag kan rekomendera är Rambo Micklem Multibridle! Det är dyrt -ligger runt 1600:- men då får man med dels tränset med en väldigt bra anatomisk nosgrimma, man kan använda den som sidepull, sätta dit remmar o få ett bitless bridle och ha den som kapson! Dessutom kan man sätta hakar och på så sätt koppla bettet till nosgrimman. Jag är väldigt glad för mitt och det är värt varenda krona!