Storlek på bett
Ska ta ut veterinären för att kolla tänderna på hästarna en första gång, så skulle vi även prova ut bett och då sa hon att jag gärna skulle ha några bett hemma men jag har verkligen ingen koll på vad dem ens kan ha för storlek, vad tycker ni jag bör ha för storlekar hemma till mina tre åringar när hon kommer?
10,5 eller 11,5. Tror att de är det vanligaste storlekarna på islandshästar. Variera med två- och tredelade bett och prova dig fram.
11,5 låter väldigt långt. Jag skulle tippa på 10.0-10.5, möjligtvis 11.0. Tror att det är ganska vanligt att man rider på för långt bett.
Okej men då köper jag ett som är 10 för jag tror att jag har ett som är 11 hemma, hamnar det mitt emellan så vet jag ju att jag ska köpa 10,5 isf..
Tänkte köpa ett tvådelat och ha när dem är nyinridna, men hur märker jag sen om jag ska köpa ett "vassare" bett?
Är det om hästen är lite mer framåt än andra eller hur ska jag förklara…?
Är jätte dålig på bett, vill ju vara så snäll som möjligt mot hästen, tanken var att rida utan bett och framöver kanske bara i halsring då och då men om jag får för mej att tävla måste jag ju ändå ha bett…
Tvådelat bett är det vassaste av vanliga tränsbett, då det bara trycker på lanerna. Dessutom så kan det, om man har otur, tryckas upp i gommen på hästen. Därefter kommer tredelat, som trycker både på lanerna och tungan. Det mildaste bettet är rakt bett som bara trycker på tungan, men det kan en del hästar bli lite stumma på. Jag rider nästan bara på rakt bett, men varierar ibland med tredelat. Varken jag eller mina hästar har gillat tvådelat bett. Smala bett är också att föredra. Ju mindre plats de tar i munnen, desto bättre. Ett annat varmt tips är att testa fullcheekbett på din unghäst. Det har pinnar på sidorna som hindrar bettet från att åka ur munnen när man gör tydliga tygeltag på hästen innan den har lärt sig att lyssna på skänklarna. Dessutom så blir signalen tydligare då pinnarna på andra sidan trycker mot hela kinden när man tar i tygeln. Ett väldigt milt och bra bett :)
Min islandshäst har 11,5 på sina bett. ett 3-delat med parerstänger tycker jag är det snällaste och perfekt för unghästar.
hehe vad lätt ni gör det för mej nu =)
Jag får köpa lite olika och sen får jag nog fråga uppfödaren vad hon tycker att jag ska börja med..
#5 Du vet väl vad Kristina kör med på unghästarna?
#5 parerstänger heter det, ja! Kunde verkligen inte komma på ordet så det blev "pinnar", haha!
#6 Har ingen aning om vad hon har för nått. Själv kör jag varvat hackamore och 3 delat med parerstänger.
Nu blir jag osäker på det jag skrev.. Är hästen känsligast på lanerna eller på tungan? Jag har ju hört att rakt bett är det mildaste bettet, men borde inte det ge ett tryck mot tungan? Iofs så har jag ett rakt bett med lite tungfrihet, är det mildare då än två-och tredelade bett? Någon som kan ge ett bra svar? Däremot så undviker jag tvådelat eftersom att det som sagt kan åka upp i gommen på hästen..
9,5 och 10,5 skulle jag säga är det vanligaste. 11,5 existerar säkert men det krävs nog en häst med rejält bred mun för att det ska passa. Nu är ju en treåring dessutom inte färdigväxt så den kan ju mycket väl dra en mindre storlek nu än om några år. Det bästa är ju om du kan låna några bett från någon att prova så du slipper köpa ett gäng som inte passar.
#9 Lanerna är mycket känsligare för tryck, får hästen tryckskador från bettet är det där. Tungan är ju en stark muskel så den kan ta mer, därav att rakt blir snällast mot munnen, för det inte trycker på lanerna. Rakt med tungfrihet får ju tyvärr effekten att trycket hamnar enbart på lanerna, som ett rakt bett. Då är ett tredelat något snällare, eftersom det fördelar trycket över både tunga och laner, även om rakt är att föredra.
Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst
Våra fyra isisar har/hade 9,5 i storlek på bett
Finns många som har 11,5 utan att de blir för långa.
#10 precis det jag har hört, men läste på en sida där de påstod motsatsen och blev osäker..
#12 Enligt vår hästTANDLÄKARE (som också är veterinär) så är det inte så utan tvärtom, många har 11,5 TROTS att det är för långt - egentligen ;D Och hon borde väl ha sett ett par, kan man tycka…
Underkäken är smalare än överkäken.