Låg form i traven.
Hur ska man träna för att hästen ska gå i låg form i traven? Min häst slänger bara upp huvudet och springer på för fullt. Jag har provat att rida på en volt. Då blir han lite lägre men det är svårt att hålla igång honom då, han saktar oftast av till skritt. Han går med huvudet väldigt högt uppe i alla gångarter förutom i skritten, då går han i form.
"when i get sad, i stop being sad and be awesome instead!"
Om han saktar av till skritt på volterna så måste du fortsätta att driva på honom så att han inte kan sakta ner. Driv på med skänklarna. När han saktar ner - låter du honom gå kvar i skritten eller ökar du igång till trav på en gång? Det är viktigt att fortsätta driva hästen till trav för att om han lär sig "Om jag saktar av till skritt så driver inte matte på, vilket betyder att det är okej och då kan jag göra så här varje gång". Om du istället "tvingar" honom att trava vidare så bör han så småningom förstå att han vinner på att hålla traven.
Mitt sto kan vara lite likadant, i skritten söker hon sig ner i form hur fint som helst men så fort jag ökar till tölt eller trav så vill hon slå med huvudet. Det är inte så konstigt egentligen, för det är ju faktiskt jobbigt för hästen att göra så som jag vill (fram tills det att hästen inser att "Jaha, om jag fortsätter gå som ryttaren vill så får jag ju eftergift och då var det inte lika jobbigt").
Testa att rida honom i form i skritt, öka till trav men rör inte dina händer, för det kan störa honom. En fast och stabil hand är viktigt (jag vet själv att mina händer kan flyga lite upp och ner, åt höger och vänster och det påverkar hästen). Han kommer med all säkerhet att slå med huvudet och bli irriterad, men ignorera alla sådana små slag som han håller på med. Han gör det för att han vill komma loss och kunna trava på i sin "springtrav" som du talar om. Han kommer så småningom att ge sig och som sagt inse att det både är lättare och bekvämare att hålla sig kvar i formen i traven. Glöm inte eftergiften också när han släpper. Efter ett tag kommer du nog att kunna länga tygeln successivt och så småningom kommer han att söka sig ner, ner, ner…
Lycka till!
Okej tack för hjälpen. Jag driver på direkt när han saktar av, och jobbar så mycket som möjligt med eftergift, i all hantering av hästen. Jag var på en träningstävling i somras med honom, och i tölt, trav och galopp så skrev dom att han har för hög form. Jag ska prova igen idag så får vi se hur han är. Hans kondition är inte den bästa heller då han inte har blivit tränad så mycket i vintras. Det blev mest bara lite bus i snön.
Jag tränade för min tränare idag och då var det just trav i låg form som vi jobbade en hel del med! 
Vi började med att skritta på en liten volt (i form) och sedan ökade vi till trav på samma lilla volt. Så fort hon släppte efter lite så gav jag efter på tygeln några centimeter och hon sökte sig genast nedåt. Sedan släppte hon ännu mer och fick längre och längre tygel. Till slut satt jag nästan på hellånga tyglar och en häst som nästan travade med nosen i marken. ;)
Nej, med mer muskler och bättre kondition så kommer det givetvis att bli bättre! Precis samma sak med min dam, hennes kondis är inte så bra nu, hon var helt slut efter 40 minuter i skritt, tölt och trav på volt.
När jag rider på ridbanan brukar jag träna lite på stora volter, åttvolter och serpentiner för att få hästen att slappna av, bli mjuk och söka sig neråt. Min lilla tjej älskar att sträcka ut halsen långt ner mot marken så när hon lugnat ner sig och inte bara vill springa brukar det gå bra och jag släpper efter på tyglarna allt eftersom. Det gäller att vara mjuk på handen och driva om de saktar av, samt träna träna och träna :) Lycka till!
Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus
Att dom kör upp huvudet är ofta ett tecken på ansträngande och jobbigt. På så vis lägger ryttaren fokus på formen, munnen, osv. Hästen "kopplar" bort bakdelen och bara springer. På så vis struntar hästen på ryttaren och lallar runt.
Markarbeta inspänningar. Med låg spänning och eftergift. Ta på sidringarna, genom bettringarna (eller gärna och emellan hästens framben. När hästen känns bekväm i inspänningen i ett kort temp så lägg ut travbommar. Jobba därefter med galoppen. För voltarbetet och själva ridningen kommer inte hjälpa bakdelen förän du gjort ditt från marken 
En häst i låg form, är en som jobbar korrekt med bakdel, är i ballans och är allmänt bekväm i takt, aktion och tempot.
Lycka till!
#6 Det har som sagt blivit bättre nu. Men tack för tipset 
Så fort han kom fram i trav så hade han så högt huvud. Så har han gått i stort sett hela tiden. Men nu var jag på ett ridläger med honom och fick en del hjälp med traven. Så på den bilden var andra gången han började söka sig lite mer nedåt.
Och du ser minsann nöjd ut på bilden också 
Ett råd är att jobba med de ändå, för förebyggande. För egentligen är de inte formen som är problemet. De är hästens samanhållning och muskler som behöver sig en omgång markarbete.
Men när du jobbar i ridningen tänk på: Kan vara bra för att underlätta för hästen att använda sin höft och överlinje på rätt sätt. Eftergift på innertygeln (volt) gör det möjligt för hästen att träda långt inunder sig med inner bakben. Sitt stilla och gör det bekvämt för hästen. Kontrollera tempot med sätet. Om hästen tar kommandot över tempot och ger sig iväg är övningen i stället ödeläggande. Verktyget för stopp måste fungera. Hästen får absolut inte lägga sig i handen.
Det ser mycket bättre ut! Fortsätt så! 
Jag kan tänka mig att det där gamla sitter i från ridskole- och turridningstiden (speciellt det sistnämnda) då ryttaren ofta är glad över att hästen travar och inte jobbar så mycket med formen alla gånger. Jag kan tänka mig att han är en lättstressad häst om han inte får lugn och rätt hantering? Har nämligen haft en sådan häst som gick precis sådär som Odinn gick innan när han hade olika ryttare som stressade honom, men nu när han bara har en lugn och säker ryttare så har han förbättrats massor! :)
#9 Tack! 
Han är väldigt lättstressad ja. Så fort jag känner en liten oro så börjar han stressa upp sig. Det har blivit mycket bättre nu, men när han stod på ridskolan exploderande han hela tiden. Man flög lite hit och lite dit på lektionerna, men jag tyckte bara att det var roligt :)
Nu är han mycket lugnare och tryggar ei sig själv. Så då har han börjat söka sig neråt.
Toppen! Låter som att du har full koll på vad du gör! :)
det hjelper och trava en sådan häst på långe tygler och la han söke ned jag trava min jåtte lenge til han hadde balagse och gå i form på kortere tygler
#11 Jodå, jag har lagt upp ett tränings chema som jag går efter. :-)
#12 Det har ja försökt göra i ett halvår nu, ingen förbättring.
da tror jag at jag ville lös longsere honom och se hvordan han ser ut om han i det hele tatt går i noe form.
viss inte han gjör det vill jag ringe opp en hästmasör eller kiropraktor och får dem til och kolla han kan ha låsninger.
viss du travar honom på löse tygler och står i sadelen i lett sitts lungt och stryker din hand over hans man lungt tar han hode ned da?
har du kolla sadel så den inte klemmer? ossen bett har to på honom? och ossen nos remm har du?
Jag kan inte löslongera då jag inte har någon paddock/ridhus. Men han kan gå iform, han gick jättefint innan han blev ridskolehäst.
ok fattar har han värt hos tanlekeren och sjekka sine tenner?
jag ville hatt en häst massör til och kolla sen det kan väre låsning et sted
Ja han har bra tänder, ett vanligt tre delat bett, sadeln sitter bra och vi märker inga fel. Har har helt enkelt inte förstått vad jag menat när jag försökt få honom att gå i form.
ok ja ha da får du sette på inspendingstygler I STRIKK och ride lite skritt med det men kom i håg at det er tungt och gå så der for honom så bare 15 min förste gangen så kan du öka på.
tugger han på bettet? viss inte la han få noe goddis för du sitter opp så han begynner och tugge så kan du svara honom lett med tyglen.
min ene is var så der och ner jag fatta tölten kasta hon sitt hode högt men hon hadde taggar på sine tenner som gjorde så hon var sår i munnen så jag hadde henne hos tanlekaren och fixa och nu er hon helt fin i munnen går i form i alle gangarter derfor tenke jag på tenna sen jag hadde en vet her som sjekka och han sa at tenna var fine men ner jag kom på klinikken i halmstad fant vet felen med en gang.
viss din häst er av den typen som stresser seg opp mycke så får du prova och lungna honom ofte er det de som flyger med hue högt och stressar.
jag har ridet en annan häst med innspeningstygler i strikk och longsert med sånne tygler har oxå ridet med hjelpe tygler och det tok inte long tid för hästen var i form de moste bare jobba sine muskler rett
du kan jo prova men det kan oxå gå bra och skritta en sådan häst i 3 veker och jobba honom ned i form har moste gjort det med
jag lärte at det var jätte viktig at de tugga på bettet inte var stel i munnen da kan man lungt svara och inte ride en sådan häst rett frem hele tiden volter åpna ride dem i 8 serpentiner men inte rett frem
Han tuggar på bettet när jag jobbar med honom.
Jag har inte bråttom med att få honom att gå i korrekt form, så jag tror att jag fortsätter på den vägen jag kommit. Jag får hjälp av en instruktör nu så jag tror att det kommer bli bra.
ja det tror jag med lykke til hvem rider du for? (instruktör) ?
Anna Åhsberg på frötuna gård.
ok det blir nok bra lykke til du får han nok i form snart
Tack!
När han höjer upp huvudet så kan du ge honom ett ledande tygeltag så att han sänker huvudet och du får en eftergift. Detta kan du göra i alla gångarter och tex även tölt så att hästen till slut töltar på tygeln :)
Föresten han är extremt lik min häst, vem är pappan? Har han mycket Flugumyri stam?