Stönig unghäst
Undrar om fler har detta problem. Provat att rida henne barbacka, med 2 olika sadlar, bettlöst, rakt och 3-delat. Hon har även fått skor på alla 4. problemet då. Hon stannar, vägrar gå om man inte blir förbannad, smacka snällt och sånt funkar inte. Ibland backar hon. När jag får fram henne så kan hon stanna efter 10 steg igen. Hon är genomkollad, inga fel. hon är främst sån här på grusväg. Asfalt och naturstigar samt gräsvägar är hon mer framåt, men kan endå stanna ibland. Hon är inte så utbildad, börjar kunna skänkelvikning och sånt, Blir fort svett och andfådd. men ser musklad och fin ut. Ser alldeles lagom ut i hullet nu, i vintras var hon på gränsen till tjock. Lägger även huvudet på sne ibland. Nån som har nått tips som är värdefullt och kolla upp. även provat å byta ryttare. Men likadan.
Stannar hon bara på vägen bort från stallet eller även på vägen hem? Förhoppningsvis så testar hon bara dig. :) kan hon rygga? Då kanske du kan testa att vända henne om och rygga henne åt det håll du vill gå? Rygga brukar enligt min erfarenhet vara lättare än att få en häst att gå framåt, gör du det åt det håll du ska så har du ju "vunnit" genom att ta henne dit. Dessutom så är rygga mycket jobbigare än att gå framåt, så de hästar jag har kört det här på har ganska snart valt att inte stanna ;) Hur menar du att hon lägger huvudet på sne? Hela huvudet eller gapar hon och lägger käkarna på sniskan? Jag kan varmt rekommendera fullcheek på unghästar, ser bara fördelar med det :) Bettet ligger stadigare i munnen, skänklarna hindrar hästen från att lägga käkarna på sned och när du tar i ena tygeln så får hästen ett tryck på andra sidan käken. Hjälpen blir därför tydligare (bettet riskerar inte heller att åka igenom munnen om hästen skulle gå emot tygeltaget).
Det kan inte vara att hon har svårt att hålla balansen med ryttaren på? Om hon inte är så tränad tänker jag….är en riktig gröngöling, men märkte på min som inte är så utbildad att hon höll på att tappa balansen ganska lätt… :)
Vi gör alla så gott vi kan utifrån våran kunskap och erfarenheter
#2 Full check har ja. ingen skillnad mellan betten. Rygga har hon svårt för. I alla fall med ryttare på ryggen. Hon gör likadant även om vi bara är ute och går. #3 Balans har hon. Svårt och beskriva men lägger typ halva halsen och huvudet snett under turerna.
Lite svårt att ge tips när man inte vet hur långt gången hon är i inridningen.. Hur länge har du ridit henne och vad kan hon? Kanske skulle jobba henne mycket för hand för att förtydliga ledarskapet? Ser hon dig som ledare så går hon dit du går..
Nja hon är väldigt grön, har nyss lärt sig skänkelvikning och kan gå lite i samlad form. Hon gör likadant med alla som hanterar henne, vet ej hur hon var innan.

Precis sån är Bludde med och eftersom han inte heller är speciellt skolad ännu så kan inte han heller backa. Jag brukar småreta honom med spöet på rumpan samtidigt som jag trycker lätt med benen och smackar, ibland släpper det men andra gånger så har min kompis som ridit med på annan häst fått ta honom i tyglarna och hjälpa oss fram några steg, har även hoppat av någon gång för att leda honom fram. Sån här är han nästan alltid när vi rider IFRÅN stallet eller om vi är på väg hem och bestämmer oss för att ta en annan väg (ny väg) hem som han inte känner till. Vet han om att det är vägen hem brukar det bära i väg med ett väldigt steg… tror dock detta bara är "unghäst stöneri". Dock vann jag över honom sist utan att hålla på speciellt länge, utan att behöva hoppa av och utan att behöva hjälp från min kompis, vi var då på väg hem men bestämde oss för att ta en längre väg hem som vi aldrig ridit förr… då började han stöna… jag bad Maria (min kompis) fortsätta fram med sin häst medan jag försökte få fram Bludde genom att småreta med spöet och smacka och trycka… tillslut släppte det och han gjorde det inte mer under hela ridturen hem även fast vi gled in på nya väger både två och tre ggr :-)
#7 ja så får vi hålla hela tiden.

Jag tror de slutar efter ett tag när de inser att det inte är lönt att hålla på, men jag förstår dig.. man blir ju lite orolig att det ska bli en ful ovana tillslut, dessutom vet man ju att man måste ta det lungt med dem och inte sitta och sparka dem i sidorna så de blir helt stumma… det har man ju i bakhuvudet hela tiden… ibland känner jag mig lite väl mjäkig med honom…
#9 Ja precis, skänkeldöv höv häst vid 8 års ålder, är ju inte så kul. För det är ju inge skoj när en får bråka vid varje ridtur.
Rygga tycker jag är en sak som de borde kunna ganska tidigt, även om man inte har tränat på det. Man ska ju inte sitta och rygga mycket, men det har funkat bra för mig när Hektor har blivit "rädd" för saker och vägrat gå framåt. Samma sak när Hektors mamma fick någon fixidé och stannade var och varannan meter, det gick över genom att vi ryggade henne "framåt" istället.
Hon kan säkert, men orkar inte riktigt, ryggar kanske 2 steg, får massa beröm när hon gör rätt. men utan ryttare så kan hon fler steg. det knepiga är ju att jag har ju alltid sällskap, funkar inte och rida henne själv. Då står hon på bakbenen och vill inte alls. Men när vi är ute på tur och börjar konstra, så kan till och med min andra häst försvunna utom både syn och hör håll utan att hon reagerar. funderade ett tag på Si-leden, för då kan de ju få fix ideér, men hon har lätt för å lyfta bakbenen. (massa svammel just nu)
Hade samma problem med unghästen jag rider… Det som krävdes var tålamod och en massa beröm när hon väl gick framåt. Samt ledarskapsarbete :)
Jag minns att det kändes otroligt meningslöst och segt att hålla på och jobba med detta, då det kändes som att hon aldrig skulle komma ur det och gå framåt.
Men nu, efter mycket tålamod, jobb och beröm kan jag tillomed vända bort från stallet när vi är på väg tillbaka hem. Vi kan tillomed rida iväg utan sällskap.
Så håll ut! Det är mitt tips :) För det är värt det!
Vi hade draghjälp när hon stannade - att personen jag red ut med tog i tygeln och drog oss med sig medans jag skänklade och berömde hennes framsteg. Och som sagt, ledarskap :)
Hälsningar Astrid :)
Jo berömmer massor när hon går framåt. Från backen är ledarskapet bra, men känns som att hon måste testa hela tiden när man sitter på. man känner sig som världens sämsta ryttare som inte får hästen framåt.
Om hon stannar osv o inte vill rida ut utan sällskap skulle jag gissa att hon är en försiktig o lite ängslig dam som gärna vill "hänga någon i kjolarna" - jobba på att få upp förtroendet för dig som ledare! När vi möter något som jag vet att pålle inte gillar (kor t.ex) så hoppar jag bara av o går före - pålle stoppar huvudet i ryggen på mig o vågar inte ens titta åt sidan, när vi väl är förbi däremot ökar han gärna ^^ jag vill inte göra en "sak" av det utan låter pålle ta det i sin takt, jag är nöjd med att han litar på mig från marken, det känns lätt lite övergivet o läskigt tycker pålle när han ska gå först o matte sitter på… Sedan är det jobbigt att rygga med ryttare - kräv inte så mycket i början uppsuttet utan låt henne bygga sina muskler ordentligt först.
Hon är väldigt nyfiken av sig, går hellre fram till nått som är läskigt, så det problemet har vi inte. Är mest på grusvägar hon gör så här. skogsstigar och asfaltsvägar är hon piggare och stannar knappt alls.
Har inte läst igenom alla inlägg, bara de senaste. Men är hon skodd? tänkte på att du säger att på stigar och asfalt går hon på men inte grusvägar. Ömmar hon så kan det vara jobbigt med grusen.
Japp skodd runt om.
Kan ju ändå vara stenar som gör ont - som är större än skon är hög eller som kilar fast sig o trycker Jag utgår från att något är obehagligt/gör ont om en häst bär sig konstigt åt/är ovillig o oftast kan man hitta vad om man lyssnar på de SMÅ signalerna som hästarna ger Vårt matvrak är så där ibland när han har ont i fötterna, nu när han gått ner lite i vikt har det minskat jättemycket men fortfarande kan han ha dagar (nyverkad) eller ställen (grov makadam) där han tydligt visar att han inte vill gå o ofta stannar
Hon gick oskodd när hon kom, skodde henne nu i våras. Har inte ömmat nånting. var lite överviktig i vintras, men är nu i fint hull. bara lite gräsmage. Hon blir ju även lätt svettig och andfådd.
idag provade jag en westernsadel på henne. hon gick klockrent på hela turen, stanna 2 gånger då de stod bilar parkerade och när det kom en lös hund. Annars pigg och framåt fast vi bara red på grusväg. Ska prova sadel flera gånger. och se om det var det problemet. :)
Vet en häst som gjorde som din. Det visade sig vara vargtänder och sår i munnen. Din lägger huvudet på sned, har hon ont? Har du kollat tänderna? Eftersom hon inte gör så vid hand, kanske du kan prova bettlöst och se om det hjälper vid ridning.
Hon gör likadant även med hackamore eller om jag leder henne för hand.
Hurdana ridturer rider du? Som på vanlig vuxen häst? Alltså lite i alla gångarter men kanske mest skritt? Uppvärmning, avskrittning? Njuter av turen i lugn o ro o kanske lite längre uppåt en timme? Något som är grymt bra på unghästar i perioder för att få igång framåtandan är räserturer. Korta ridturer där ni i princip har full fart från gårdsplanen, rider 10min hemifrån i full fart, vänder och rider 10min hem i full fart. Sadla av hästen o gå sedan en promenad om den behöver skritta. På det här viset lär sig hästen att gå fram, det är kul att röra sig, kul att ta sig iväg! De hinner inte tröttna o bli trötta i huvudet vilket många kan bli under inridningen o den närmaste tiden efteråt. Vilken gångart är skitsamma bara hästen går fram! Beröm, tjoa o tyck själv att livet är superkul när man springer! Behöver du piska igång hästen för att få fram den så gör det -men alltid beröm när den lyssnar! O i början med din häst kanske det är bättre med 5min full fart hemifrån så att den absolut kopplar springa = lätt o kul! När hästen sedan bjuder hemifrån o tycker det är roligt att få ut o springa, då kan man börja väva in skänkelviknigar o annat tankearbete i utbildningen. Men före hästen går FRAM är det ingen mening med utbilding. Om du tror att det kan vara stenarna på grusvägen lägg sulor runt om på hästen en period. Men jag undrar om det kan vara så att du på grusväg kräver lite arbete? Medan skogsstigar o asfalt är transportsträckor utan krav?
#24 Vi har lite fart på turerna, men då gammelhästen måste ha uppvärmning i skritt i minst 20 minuter innan vi kan börja ha högre tempo. Och går ej rida henne själv. har försökt få upp henne i galopp, Men mest varit i pass hon gått. Enstaka töltsteg och då väldigt passig i dom. Hon har väldigt stark pass. Känns även i skritten. Ska rida för en tränare så fort jag får råd och får tillgång till hästtransport, för just nu kommer vi igenstans.
Låter nästan som hon är uttråkad och stannar "bara för att", nya vägar hela tiden brukar göra dem mer nyfikna och större framåt anda, skogen är oftast ruskigt spännande!
Skritta fram den äldre hästen på gårdsplanen innan ni rider iväg? Just för att kunna hålla ett högre tempo från början.
//Elinor http://skimmelochskack.blogg.se/
Har inte direkt nån gårdsplan och skritta på. Nu de senaste ridturerna har hon varit mer framåt och bara stannat om det är en väg hon inte vill gå, men som jag vill. har ridit i westernsadeln, och nu står hon till och med still när jag sadlar henne. Förut försökte hon komma undan sadel. Står även still vid uppsittning nu.
#27 det du skriver sist är ju tecken på att sadeln inte passat o gjort ont/varit obekväm!
#28 ja nått lurt har det ju varit. Ändå ska sadel vara utpassad efter henne. Men de har ju haft fel förut.
Det kan ha massor med orsaker varför en unghäst stannar. Både smärta, uttråkning och test, som redan nämnts, är fullt möjliga orsaker. Men det kan även vara så att det har blivit för mycket för hästen och hon behöver vila. Det är det viktigaste med unghästar, att de får vila. Ridning några få dagar i veckan under utbildningen (ca tre) och ge dem regelbundet med vila, 1-2 veckor emellanåt, för att smälta det de lärt sig. En månads vila om det varit större intryck.
Det är ju det som är det svåraste med unghästar, att veta varför de gör som de gör och hur man ska hantera det. Vet man inte sånt själv så bör man ta hjälp så inte allt går åt helvete, för om man misslyckas när hästen är ung finns risken att hästen förstörs för livet.
Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst
Vi rider högst 3 gånger i veckan, plus att hon fått 1-2 veckor med vila emellanåt. Så för mycket tror jag inte det blir. Plus att hon vila hela vintern. Sen i augusti/september kommer både hon och gammelhästen få en längre vila.