Islandshäst iFokus

Islandshäst

Etikettallmänt
Läst 3622 ggr
iiichigo
1

Färgfråga :)

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej!

Jag har en liten färgfråga till någon som är duktig på att lista ut färg!

Den här lille godingen föddes i natt klockan fyra. Vad tror ni det blir för färg i slutändan? :)
Pappa är Skorri fra Kilhrauni och mamma är Ofeigh från Stallgården.

Några gissningar? :)

Hälsningar Astrid :)

[tlundegard]
0

Svart skulle jag tippa på, om han inte har skimmel bakom sig.

Maja
0

Grattis!

Färger överlåter jag till någon annan… Inte mitt expertområde! :P

[tlundegard]
0

Och grattis! Svart var btw bara en gissning ;)

PennyScarlett
0

Han är så grå under den svarta babypälsen…kan han bli musblack kanske? :D (kan inget om färger, men kul att gissa)

Vi gör alla så gott vi kan utifrån våran kunskap och erfarenheter

iiichigo
0

Det är ju så lurigt med dessa färger, man tack för att ni gissar :D

Ofeigh (mamman) har tidigare fått isabelle, skäck och rödbrun .. Så .. Ja :P

Och Skorri har också en salig blandning bakom sig.. 

Skall bli jättespännande att se vad det blir..

Men som #4 säger så är han ju så vit om benen och även gråare.. Hrm :P

[tlundegard]
0

Svarta hästar kan födas ganska grå om benen, så jag tror fortfarande på någon svart ;)

Uss
0

Gulsvart? Väldigt fin iaf, grattis!

iiichigo
0

#6 & #7 hihi, vi får vänta och se helt enkelt :D

Yuuuhanna
0

Grattis!
Var mamman isabell? Och vad är pappan?
Definitivt inte musblack, då hade han varit ljusare och haft en tydlig ål längst ryggen. Svart skulle jag tro, eller gulsvart. Gulsvart kan va lite svår att konstatera, många gånger vet man inte riktigt föränn man har fått några avkommor för att se vilka gener den bär på. För att bli gulsvart måste en av föräldrarna ha ett gul-anlag, dessutom borde han då vara lite ljusare runt mulen, lite gulaktig färg på håret i öronen och/eller "ljusa ögon". :) Men återigen, stort grattis! :D

iiichigo
0

Wiho! :D Tackar! 

Pappa Skorri är helsvart :) 
Men som sagt, vi får se vad som döljer sig under fölis-pälsen :)

[tlundegard]
0

Kul med en skorri-avkomma, jag gillar honom! :)

iiichigo
0

#11 Han är fantastisk :) Underbar att rida också :D

[tlundegard]
0

Eller aha, jag såg inte vilken skorri du menade först. Menade elit-skorri :) Men skorri fra kilhrauni var ju också snygg ;)

Buckykatt
0

Grattis!

Vilket fint föl. Svårt att vara helt säker på färg. Ibland måste man veta färgerna i flera led, för att kunna vara säker. Jag tror dock också att han kommer bli svart. Och det gör ju inget, svarta är jättefina 🙂

iiichigo
2

Här är en ny bild på knodden :) Han blir säkert svart! :) Ingen ål i sikte.. Och skulle han vart ljus borde han väl vara med ljus och inte bara på benen? :)

iiichigo
0

Har ingen ny bild, men han blir bara ljusare och ljusare. 
En av musblackarna som finns i stallet fick ett stoföl igår, med samma pappa. Hon är liksom mer stålgrå.. Blir spännande vad de får för färg i slutändan :P

PugBull
0

Vilken sötnos ❤ Grattis :)

Alex
0

Grattis till fölet! Eftersom black inte kan ligga dolt och ingen av föräldrarna har anlaget så kan du utesluta black. Ditt föl är svart, möjligtvis gulsvart (vilket ju inte alltid syns alls, så det är ju svårt att veta). Himla söt i alla fall! 🙂

Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst

iiichigo
0

Vad tror ni om denna pojk då? Föddes i vårt stall igår.

:)

Alex
0

#19 Ser ut som gulbrun, möjligtvis black. Vad har föräldrarna för färger?

Mvh Alex
Värd för Ridsport

iiichigo
0

Pappan är silverbrun skäck och mamman är gulblack tror jag… (de gula färgerna är svåra att hålla reda på tycker jag)

iiichigo
0

Gulbrunblack kan gissar jag att mamman är, efter lite googlande… :)

Alex
1

Vitblack heter det då (gulbrun + black). 🙂 Skulle tippa på att fölet har samma färg, men svårt att veta säkert efter bara den bilden. Kan vara utan black och kan vara med silver, just gul och silver ihop kan bli lite lurigt.

Mvh Alex
Värd för Ridsport

iiichigo
0

#23 Tack för gissandet :) skall bli spännande att se vilken färg det blir :)

iiichigo
0

#23 Jag postar en bild på mammahäst, så kan ni som är duktiga på färger säga vilken det är! :) (Jag är sjukt dålig på just dessa) 
Det framgår inte på bilden, men hon har ål :)

Alex
0

#25 Skulle tro att mamman är gulbrun. 🙂

Mvh Alex
Värd för Ridsport

[tlundegard]
0

Yes, gulbrun om hon inte har ål.

iiichigo
0

Hon har ål :)

[tlundegard]
0

Då är hon ju vitblack (gulbrunblack), om hon inte är väldigt ljust brunblack men det ser inte ut som det :)

Alex
0

Nej, det är inte så enkelt som att en häst är black om den har ål. Kolla på vilken brun eller gulbrun som helst så har väldigt många en mörk rand på ryggen. En black har även tydligt flerfärgad man (tänk hur fjordingar ser ut), mörkare huvud än kropp samt zebraränder på benen. Det sista är egentligen det enda som ger en garanti om att hästen faktiskt är black. Och på hästen på bilden ser jag inget av de typiska tecknen, vilket gör att jag i princip kan garantera att det är en gulbrun. 🙂

Mvh Alex
Värd för Ridsport

[tlundegard]
0

#30 hum.. Det har du ju rätt i. Tycker däremot att det är ganska svårt att se på bilden om hästen har ränder på benen. Huvudet är ju iofs inte mörkare, men det är det ju inte heller på fjordingar. Hur tvåfärgad manen är är ju också olika. Vår Eldey är brunblack, men hon har helsvart man. Blacka hästar har väl tydligare ål än andra? Och jag har faktiskt bara sett "falsk ål" på bruna hästar, men har å andra sidan inte sett så många gulbruna..

Alex
0

#31 Kan nästan garantera dig att hon inte är brunblack faktiskt, utan en vanlig brun. 🙂 Kolla efter zebraränder på benen.

Här har du ett exempel på en gulbrun där man ser en ål.

Och här har du en fjording med tydligt mörkare huvud, så visst har de också det, men det är ju inte alltid så stor skillnad, så man kan få titta noga.

Det som skiljer en black-ål mot en "fusk-ål" är ju främst att black-ålen fortsätter genom manen och svansen och därmed ger den flerfärgade manen. Black är ju dessutom ett blekande anlag, så en brunblack får ju en mer blek brun färg (ibland kan den nästan även upplevas att gå mot gult) och inte den "vanliga" rödbruna.

Mvh Alex
Värd för Ridsport

Maja
0

Det här är en kass bild (dock den bästa som jag kan hitta) på "min" förra gulbruna. Hon fick en mörkare ål på vintern (ja, den syns knappt på bilden, men den finns), men är ren gulbrun. Ingen black i henne alls.

Pappa är bleksvart, mamma är gulbrun.

Så nej, det är inte en black automatiskt för att den har ål. :)

[tlundegard]
0

#32 menar du Eldey? Hon har ränder på benen ;) hon har dessutom mörkare huvud.Det enda som inte stämmer är just att hon har helt svart man.. Men kollar man på de flesta av Þrá frá Hólums avkommor (tror några har blackanlag) så har de flesta svart man :) Men egentligen så vet jag inte.. Jag antog att hon var black pga ränder på benen, en kraftig ål och mörkare huvud.

iiichigo
0

Jo, men Frekja (mamma) är typ samma färg som den i inlägg #33
Dock så är hon inte fullt så ljus, utan lite mera brun/beigh. Hon har olika färger i manen, benen är mörka på bägge sidor och hon har ål både sommar och vinter. 

Jag är som sagt sjukt kass på färg :P Men skall se om jag kan knäppa en bild på henne när jag är uppe nästa gång :)

Alex
0

#34 Ja, den på bilden. Þrá är inte black, så hon kan inte ge blackavkommor om inte hingsten är black. Vem är pappa till Eldey?

Mvh Alex
Värd för Ridsport

[tlundegard]
0

Du kan nog ha rätt, som sagt så antog jag att hon var det på sebraränderna :) Pappa är Thorvar. Hon är iallafall reggad som brunblack..

Alex
0

#37 Aha, jag trodde det var Þrá som var mamma. Mamman har någon blackfärg i alla fall, antar jag?

Men ja, det är klart jag har rätt, jag har väl alltid rätt? 😇😃😉

Mvh Alex
Värd för Ridsport

[tlundegard]
0

Nej, det har hon inte. Så det är nog som du säger. Jag trodde att Hólumhästarna bar på blackanlag :) Hon är nog felreggad ;) ska ta kort på ränderna!

Alex
0

#39 Nej, black är dominant så är en häst inte själv black bär den heller inte på anlaget, det syns alltid om det finns. 🙂

Mvh Alex
Värd för Ridsport