Islandshäst iFokus

Islandshäst

Etikett: utrustning
Läst 3447 ggr
Brunokanin
0

Varför särskild grimma och träns?

Funderat på detta ett tag… Varför finns det särskilda "avdelningar" med träns och grimmor till islandshäst. Fungerar inte vanliga modeller i mindre storlek på dem? 🤔

lillalycka
0

Visst kan du köpa vanliga träns som passar islandshäst. Men islanshästridning är en specifik "gren/kultur" inom ridsporten så självklart finns det en egen stil för denna gren. :)

jagga-ewe
0

Fast när det gäller grimmor så är det ingen skillnad på Islands-varianten o "vanliga" grimmor. Vilken storlek som passar är individuellt. Min lilla märr drar storlek Cob, islänningen som dottern rider behöver stl Full, för han har så stort huvud.

Vad det gäller träns så saknar islandstränsen ofta käkremmen. Jag vet inte varför. Många saknar även pannbandet och finns pannband är nosgrimman lös, sitter inte trädd genom pannbandet så som "vanliga" träns oftast har. Det där gjorde mig jätteförvirrad i början. =)

I don't have hobbies - I have obsessions!
Ebmfh
Trollcaféet

iiichigo
1

#2 Jag har hört att islandsridning ofta går ut på att ha så lite utrustnings som möjligt på hästen, för då anses du vara en bättre ryttare. Därför inte käkremmen finns? 
Jag har dock inte en aning om det är sant, men men :P

Hälsningar Astrid :)

Brunokanin
0

#2 Aha! Jag trodde att de kanske hade annan huvudform så att tex inte vanliga cob grimmor passade. Tycker mig ha sett isisar med grimmor där nosdelen sitter väldigt långt ned.

thicha
0

Jag kör cob, gillar inte alls islands tränsen utseende.

jagga-ewe
0

#4 Tja, det är väl med islänningar som med andra, alla är inte stöpta i samma form! :) Kan tänka mig att en del har svårt att få till grimmor om deras häst har kort men kraftigt huvud. Men de isis-grimmor jag sett har varit samma proportioner som vanliga. I stallet där jag har min häst är det nog bara vanliga grimmor, även om många är röd-blå-vita.

I don't have hobbies - I have obsessions!
Ebmfh
Trollcaféet