Islandshäst iFokus

Islandshäst

Etikettsjukdomar
Läst 1071 ggr
thicha
0

Små hostar

Tog in hästarna nu för dem ser så ansträngda ut av alla insekter, När min valack kommer in så ser han jätte trött ut och bara står o blundar och då tror jag att det är insekternas fel, han kanske inte sovit ordentligt och kommer in och är jätte trött.

Kratsar hovarna på hästarna så hör jag att han står och små hostar? inte höga hostningar, lite som rethosta? Dom har gått ute på sommarbete och är inte inne så ofta, Iof har det regnat väldigt mkt de sista dagarna så han kanske är lite ansträngd av det? Läste lite om hostningar på google. Tänker ju direkt på parasiter och hostas upp men de kanske jag inte ska tänka. Jag utesluter allergier från stallet eftersom de går ute.

De får stå inne nu över dagen så får jag se om han blir bättre med lite vila och lite mys.

Ulrisa
0

Svårt detta med hosta, både min gamla islänning och min nya hade/har hosta.. men den är pga höet. De har båda blivit väldigt dammkänsliga och eftersom vi har så fuktiga vintrar,vårar och höstar här nu för tiden så möglar det fina höet när det ligger i höladan… så vi har börjat utfodra med hösilage. Men eftersom dina går ute så kan det inte vara matrelaterat… dock läste jag och hörde mig för om allt som har med hosta att göra när min andra häst fick det. Fick då höra att det kan bero på att de måste avmaskas, damm, mögel i foder eller helt enkelt en förkylningshosta… men är det förkylning så märks det även på att det rinner slem ur näsborrarna, slemmigt gult. Har du tagit tempen?

thicha
0

#2 Okej, har kollat masken innan betelsläpp men kanske ska göra någon mer odling på honom? lungmask? eller vad ska man göra för odling? Får kolla med dem på Equippo Lab om de har några funderingar kring min lille kille här.. Han ska ju ridas in nu i Aug så jag vill ju inte att han e sjuk..

Dom går på bete och vi har inget gräs som e mögligt.

Funderade på om han kanske fått i sej någon växt som inte är bra?. Tempen vet jag inte vad han har eftersom man måste hålla koll typ 1v för att veta vad hästen har för rätt temp..

Han har inget som kommer ur näsborrarna, men efter de stått inne nu i ett par timmar ser han mkt piggare ut, när jag tog in dem så ville han inte belasta varje hov som jag hade kratsat..Vi fick bränna flera hundra bal baraför att det var möggel i det men nu är det mkt bättre när vi vet hur vi ska hantera fukten.

Ulrisa
0

samma här, vi har slängt massor av hö :-( hoppas du kommer fram till vad det är skönt att han blev bättre under dagen :-)

Uss
0

Mina är oxå jättetrötta när det är så här varmt, vi tar alltid in o låter den stå någon timma innan vi "gör" något nu på sommaren Småhostan kan ju faktiskt komma från stallet även om han varit på bete - du hörde den ju inte förrän han kom in - jag reagerar oxå på mögel och det kommer direkt. Fast jag tror kanske mer på lite förkylning om det varit dåligt väder, regn och blåst och han kanske inte haft vett att söka skydd riktigt (eller inte får vara med i "skyddet") Lycka till iaf - hoppas du får kläm på vad det är och att det inte är något allvarligt!

thicha
0

Han var mkt piggare dagen efter, jag lät dem stå inna över natten, hörde ingen hosta när jag var i stallet innan utsläpp.

Vi har ståra dungar och vi har två hästar så de finns got om plats att få skydd från olika väder..

Ska höra med veterinären när hon kommer och vaccinerar dem sen i Juli så får vi se vad hon säger om jag inte måste kontakta veterinär innan dess vill säga.

Uss
0

Kan ju också bara vara att han andats in lite damm, ffa kanske om han står på torv för det ryker nåt förfärligt ;D