splash-gen?
Är ena föräldern bukskäck så är ditt föl bärare av anlaget, ja. 
Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst
Det var precis det svaret jag ville höra :) tack för hjälpen!!
jag skulle säga att det beror på vilket skäckanlag det rör sig om, splash är dominant så vanligtvis syns det inte finns det inte, undantag finns såklart.
är det sabino så kan det ligga dolt i flera generationer, det kan vara svårt att skilja dessa två åt beroende på vilken typ av sabino det rör sig om
The unanswered questions are not nearly as dangerous as the unquestioned answers
#3 Är hingsten bukskäck så har fölet ett anlag, eftersom hingsten har dubbelt. Och jo, ganskaofta (men inte alltid) syns ett splashanlag som något/några få vita tecken.
Sabino kan uteslutas då det inte finns hos islandshäst.
Mvh Alex
Värd för Ridsport
splash (bukskäck) är dominant, det vill säga har hästen genen så syns det i dubbel eller enkel upplaga, och ja det kan vara kryptiskt och gömma sig helt och hållet ibland
The unanswered questions are not nearly as dangerous as the unquestioned answers
Jag läste visst fel på ditt förra, ursäkta. Men nej, bukskäck är inte dominant, bukskäck är reccessivt, hästen blir bara riktig skäck om den har dubbelt anlag för det.
Mvh Alex
Värd för Ridsport
En följdfråga på det här…
Kan fölet få de "blå" ögonen med bara en bukskäckförälder?
#7 Ja, det kan de. Blått i ögonen ska ju bero på att det hamnat ett vitt tecken där.
Mvh Alex
Värd för Ridsport
Jag vet att tråden är gammal men tycker att det kan vara läge att fylla i med korrekt information ändå ifall någon gör en sökning för att få reda på svaret till frågan
Splash white is an incomplete dominant. Homozygous spashes will have more white than heterozygous splashes.
Splash är alltså inte reccesivt utan fungerar på samma sätt som gulanlag, enkel uppsättning ger mindre vitt än dubbel men båda formerna är splash.
#9 exakt rätt!
Ingen av skäck generna hos hästar är recessivt
Tobiano är dominant (ena föräldern måste vara skäck för att avkomman ska vara skäck)
Frame, Frame overo, Overo är ofullständigt dominant (ena föräldern måste vara skäck men om båda föräldrarna är skäck så finns det en risk att avkomman får dubbel upsättning, homozygot, och då är fölet helt vitt och dör efter ett par timmar eller dagar av förstoppning, så därför avlivas sådana föl.
Sabino 1 ofullständigt dominant, om hästen är homozygot så är den helt vit förutom "eyeliner"
Dominant White alla mutationerna, W1-W20, är dominanta.
Splashed White, Splash, Bukskäck är ofullständigt dominant, enkel uppsättning ger väldigt lite vitt medans dubbel uppsättning ger väldigt mycket vitt.
Min bild på de olika skäck generna (obs engelska) hoppas ni kan läsa min handstil ;D