Eksemprodukter
Vad använder ni för produkter till era eksemhästar?
Horsol! Dyrt men effektivt. Finns att köpa på Apoteket.
Jag köpte "Superbra Grön Hästsalva" i går, har hört att den ska vara riktigt bra mot klåda (klådstillande).
Köpte även Ultrashield som jag sprutat hästarna med. Jag hoppas att detta ska hålla alla odjur på avstånd.
Vore intressant att höra vad ni andra har för erfarenhet av "superbra Grön Hästsalva".
Blir också nyfiken på Horsol. Hur fungerar det och hur ofta använder man det?

#2 Jag har/använder superbra grön hästsalva. Fick lite smått panik när jag för ca 1 1/2 vecka hittade massvis med små sår under magen längst hela strängen och mellan frambenen. Min häst har tidigare aldrig haft exem (svenskfödd 12 år). Men enligt de andra i stallet så var det nog bara inseksbett ( och tydligen inte massvis om man jämför med en exemhäst).
Men smörjde då in med superbra grön hästsalva och det försvann på bara någon dag :-)
kissmekate.blogg.se
Horsol droppar man längs svansroten och mankammen varje dag första veckan och sen minskar man allt eftersom. Efter ett tag börjar huden flagna och det är för att det ska växa fram ny, frisk hud. Jag började behandlingen i början på maj och nu har hästen jättefin päls under manen och vid svansen. 🙂

Min väninnas häst har ganska kraftig eksem, hon får sår på benen, mulen och andra ställen där det inte går att skydda med täcke. Detta är första sommaren med henne hon har eksemtäcke och har även köpt hem prob produkter. Vad rekomenderar ni till alla sår? som säkert kliar… Horsol låter ju bra! och hur fungerar det med switch på eksemhästar?
#5 På sår i ansiktet osv brukar jag använda zinksalva, från tex barnängen eller på apoteket. Det läker riktigt fort, men stillar inte något klåda. Jag smörjer in man och svans på min eksemhäst med Leovet Bio-skin oil och No rub, och det brukar jag ta i öronen och ansiktet när han har kliat sig där med.
Kan också tipsa om sommareksem.se, vi är några eksemhästägare som skriver på en blogg om just eksem, en helt oberoende studie där vi delar med oss om hur vi behandlar våra hästar :)
#2 vi har använt superbra hästsalva grön men slutade när vi märkte att den sved alldeles kolossalt när vi hade lite rispor på händerna (rensat i hallonbuskarna) - då förstod vi varför hästarna inte varit så förtjusta i att bli smorda det sista…
Jag gör en liten instickare på den här tråden…Är det troligt att hästarna får exem om man importerar från Danmark? :O
Vi gör alla så gott vi kan utifrån våran kunskap och erfarenheter
#8 - Njae. Visst, en risk finns det ju alltid, precis som att du har en risk med att få eksem på en svenskfödd. Men det är större risk att få eksem om du importerar från Island än från exempelvis Danmark.
Okej…så risken är inte jättestor att mina hästar få exem om dom inte har några problem med det alls nu när dom är födda i danmark? :)
Vi gör alla så gott vi kan utifrån våran kunskap och erfarenheter
Nej. :)