Annons:
Etikettsjukdomar
Läst 1254 ggr
raudur
5/29/16, 12:48 PM

Kliande valack

Behöver lite tips. Har en 11 årig valack som tidigare somrar inte kliat sig något speciellt men har täckat i förebyggande syfte. Nu har han dock blrjar klia sig ordentligt, har fått någon kal fläck i manen men han kliar sig även väldigt på hals/bog/manke och blir nästan lite manisk. Kan det vara något annat än eksem? då han inte kliar sig specifikt i manen? Det känns som att det kliar lite överallt på honom. Ska ringa vet imorgon och rådfråga men behöver alla tips jag kan få. /förtvivlad hästägare

Annons:
Lona
5/29/16, 8:56 PM
#1

Kan han ha fått loppor, löss eller annan ohyra?
Har du bytt foder eller tillskott?
Kan det vara det sista av fällningen, då kan det klia på dem innan det kommer väck? Ett rejält bad med "gnugg" så att det sista släpper kan hjälpa i så fall, likaså tillskott med B-vitamin och linfröolja.

Jag är medryttare på en häst som inte har typiskt eksem men som kliar sig en del på somrarna.
På henne funkar det att vi tvättar framför allt man och svans med Probschampo minst en gång i veckan och ser till att hon varken blir torr eller "fet" i hud och hårrem. (Hon blir lätt liksom fet i hårbotten samtidigt som hon får sprött tagel och då kliar det tydligen.)
Om hon blir torr så smörjer vi med VegeBom, en salva som är helt fantastisk till det mesta.
Se också till att ha bra mygg/flugmedel för att undvika extra irritation i huden av insektsbett.


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

raudur
5/29/16, 9:24 PM
#2

Tvättar honom nu med prob i manen en gång i veckan och han går med täcke dygnet runt. Det började samma dag som vi fick "extrem värme" för några veckor sen. Så därför blir jag lite tveksam om det är eksem.. Vad är linfröoljan bra för?

Lona
6/4/16, 6:09 PM
#4

#2, Oljan "smörjer inifrån" och förhindrar till viss del att huden blir torr och kliig. Just linfröolja brukar ha väldigt bra effekt på hud och päls.

#3, Är det den produkten som hette Synvital tidigare? Eller i alla fall samma företag som sålde det?


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

Österlenhäst
6/4/16, 11:36 PM
#5

Lonaa ja det är samma, bytte namn. 

Linfröolja har också hjälpt oss. Och så har vi gett hampafrön i perioder. De med skal är billiga, blötlagda för att mjuka upp lite. Vi gav det till en häst som hade behov av mer protein, och så innehåller det precis som linfröolja bra omega. Pälsen blev alldeles blank och fin :)

raudur
6/14/16, 12:03 PM
#6

Tack för svar. Han har fått eksem men jag har lyckats få bort det värsta kliandet genom att tvätta med head and shoulders och smörja med olivolja samt aloevera kräm och så får han linfröolja i maten. Än så länge verkar det funka toppen för honom:)

Annons:
vinden är min mor
6/21/16, 11:07 AM
#7

Intressant att höra hur du behandlar honom!

Jag har haft både russ och newforest som börjat klia sig av för kraftigt gräs.

New foresten fick problem även en vinter när de jag sålde honom till gett kraftigt hö.

Sedan är det ju fruktansvärt mycket knott i år också….

Hoppas du kan hålla honom klifri nu med din behandling i alla fall!

☀️Mörker är bara brist på ljus

raudur
6/27/16, 2:36 PM
#8

Jag ville börja så naturligt som möjligt innan jag testar dyrare medel-dumt att samla på sig dyrare preparat om billigare funkar…;)så är tacksam sålänge han håller sig klifri. Men det är ett evigt pyssel…den största räddningen är täcket. Han blir galen när jag tar av det om det inte blåser kraftigt,enda gången han är nöjd.

Upp till toppen
Annons: