Annons:
Etiketttävling
Läst 2001 ggr
duesomsocker
1/6/16, 7:14 PM

Kan man tävla på detta bettet?

Hej! 

Har en fundering på om jag kan tävla på detta bettet? 

bilden är lånad

Annons:
Zelmabus
1/7/16, 6:34 PM
#1

Nej, man får inte tävla med bett som har hävstång och tungfrihet .

Ella8707
1/18/16, 4:08 PM
#2

Det är inte förbjudet att tävla på bett med hävstång och tungfrihet. Jag har aldrig sett ett sånt där bett förut, men om du ska rida på det bör du under alla förhållanden ha en kindkedja. Jag hade aldrig ridit på ett bett med port och hävstång, jättehög skaderisk, så det hade gått bort för mig, men som sagt det är inte förbjudet. Lättast är att fråga huvuddomaren på tävlingen. Frågan är ju dock varför du vill rida på det; om det har någon funktion eller bara är snyggt. Jag tycker inte att man ska använda utrustning som riskerar att skada hästen, så jag tror att man bör tänka ett varv extra där.

oddahviing
1/18/16, 10:21 PM
#3

Jag testade hävstång på min häst som bara gått med tredelat, han tyckte inte om det speciellt mycket så jag lade ner.

'-Headlights on the highway-'

duesomsocker
1/22/16, 8:09 PM
#4

jag har självklart kindkedja på bettet

Jag har bettet för att min häst funkar bäst på detta bettet. Det ligger väldigt stilla och bra i hans mun och då känner jag att det är det som avgör. Så var nyfiken om jag fick tävla på det 🙂

Zelmabus
1/24/16, 3:30 AM
#5

Fick för mig att det gällde alla bett med hävstång , att de ej fick ha tungfrihet. Gäller iaf på islandsbett https://www.feif.org/Sport/Equipment/Prohibitedequipment.aspx

Zorrbert
1/24/16, 2:39 PM
#6

Dom gjorde en studie av hästmunnar på island och kom fram till att det var mkt mer skador i munnen på hästar som gått med bett med tungfrihet och hävstång/skänklar ett bett med hävstång och tungfrihet tillsammans ger mycket mer tryck på de känsliga lanerna i hästens mun. Har även hört om hästar som fått tryck på lanerna av vanliga tränsbett med tungfrihet. Så jag personligen använder inte några bett med tungfrihet. 

Det stämmer att det är förbjudet att rida på stångbett med tungfrihet på tävling.

Annons:
Upp till toppen
Annons: