Annons:
Etikettbilder-och-filmer
Läst 1984 ggr
P4go
2/11/15, 12:04 PM

Min första islandshäst

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 3
Förhandsgranskning av bild 2 av 3
Förhandsgranskning av bild 3 av 3

Igår bestämdes det att jag skulle ta över en unghäst jag rider för att ägaren inte riktigt vågar längre. 
Jag har aldrig haft tanke på att ta en islandshäst men nu blev det såhär. Riktigt charmtroll men lite svår. 
En valack på 149 i  mankhöjd och riktigt kraftig. 
e.Feykir från knutshyttan. 

Jag som bara är storhästryttare har lite svårt för den korta traven (slutade rida ponny när jag va 7-8). Några tips?

Det som överhuvudtaget är värt att göras, är värt att göras bra.

Annons:
Simlover
2/11/15, 12:27 PM
#1

Egentligen kan jag inte säga något mer än att det bara är att lära sig, gick över till islandshäst i somras, har dock ridit isisar mycket innan. Rider man lätt går det ju ganska bra, annars kan du stå upp innan du har vant dig vid dom korta stegen, eller så bara skumpar du med ;) Den hästen var ju stor så om den är "så en isis-trav ska vara" så ska det inte vara några problem att sitta ner. Det svåraste är ju att lära sig känna skillnaden mellan trav-tölt, pass-trav-tölt och riktig trav. Den är inte jätteskumpig när den är fin och välarbetad. Har du ridit isis förut?

P4go
2/11/15, 12:33 PM
#2

Nep. :)
Jag har inte ridit islandshäst förut utom någon turridning.. 
Vi rider för tränare varje onsdag så har ändå hjälp men det är väl bara att vänja sig. x)

Det som överhuvudtaget är värt att göras, är värt att göras bra.

Ysselini
2/11/15, 2:58 PM
#3

Vilken snygging! Började själv rida isis för två år sedan och instämmer med #1 om att det svåraste är att känna skillnad på gångarterna när de inte är rena. Jag har valt att sitta ner utom när det verkligen är ren trav ibland. Har en yngre valack med mkt motor och tycker det är lättast att få honom att inte bara springa hur som helst när jag sitter still. OBS att vi bara rider ut, ska börja rida på bana/ridhus och då blir det nog annorlunda. Har också ett äldre sto med ganska kort steg och även på henne tycker jag det oftast funkar bäst att sitta ner.

P4go
2/11/15, 5:45 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2
#4

Ja, Han är en riktig snygging. :)

Nu har vi inte travat så himla mycket utan mest lärt känna varandra men det kommer säkert. :)

Det som överhuvudtaget är värt att göras, är värt att göras bra.

[Julie_Smulan]
2/27/16, 7:12 PM
#5

Nawww, han är verkligen söt:)

Upp till toppen
Annons: