Annons:
Etikettträning
Läst 938 ggr
Luminous
2015-01-09 06:25

Hur vet man att de använder bakdelen?

Ja, har suttit och läst och läst. Men har inte hittat något om hur man vet om hästen använder bakdelen när den rids. Alltså om den trampar inunder sig?
 Jag har ett ungsto(8år) och en i stallet säger att hon inte använder bakdelen. 
Trots att kvinnan i fråga aldrig sett oss rida annat än ut från gårdsplanen när vi är på väg ut. Så är osäker på om jag borde lyssna eller inte.

När man longerar henne så trampar hon med bakhoven framför spåret efter framhoven. Och samma när jag rider. 
 Hon är ett väldigt piggt och framåt sto och vill att allt ska gå snabbt, snabbt, snabbt! Men jobbar jag ordentligt med henne kan jag få henne i riktigt samlad tölt och hon är lätt i handen. Men släpper jag fram lite flyger hon iväg som skjuten ur en kanon.

 Och hon har svårt att ta trav vissa gånger och lägger sig lätt i "grisepass". Vilket jag tror har att göra med att hon inte är nog balanserad och stark. Vi tränar mycket på att mjukgöra och kontrollera baken, och detta har vi hållit på med i flera månader nu. Hon är extremt lätt att flytta och jag behöver bara trycka lite med sittbenet så dansar hon iväg.
 Skänkelvikningar, bakdelsvändning, framdelsvändning, ryggningar, tempoväxlingar. Allt detta tränar vi på hela tiden och hon blir bara bättre och bättre. Och har märkt att traven kommit mer och mer.
 Även galopp kan hon bara ta utomhus och då blandar hon också in passen innan galoppen kommer. Det är lite lättare att ta galopp i uppförsbackar, men vi kämpar på.

 Men hur vet jag om hon använder bakdelen eller inte? Har läst att det ska kännas som att rida i uppförbacke, men jag vet inte om jag känner något sådant eftersom jag rider samma häst hela tiden blir man ju van vid hur de rör sig.

Annons:
Bettinas islandshäst
2015-01-10 11:23
#1

Uj. Jag är inte kvinnan som kan svara på det här. Men - jag har tampats med frågan.

För mig handlade det om att muskla upp min häst rent allmänt innan gångarterna satt. Och ja, det är först nu efter 1,5 år som jag känner att vi verkligen gör framsteg med tölten. Det beror till 75 procent på mig skulle jag vilja säga, att jag börjar fatta hur jag ska rida och att jag vågar rida ordentligt. Skumt svar kanske, men knoga på!

hannan
2015-01-20 10:26
#2

Att hästen inte använder bakdelen så mycket när ni traskar över gårdsplanen betyder ju inte att hon inte gör det när hon arbetar.
Känner du om hon höjer ryggen när du rider?  En häst som är avslappnad och går i rätt form ska liksom vara som en båge med låg nacke och nosen framför lod. Jag tänker att kan hon gå så och ändå hålla ordning på rumpan när du gör vändningar etc. och du inte behöver hålla ihop henne så gör ni rätt.
Det låter som att hon är som min pålle och inte riktigt har traven i sig. Efter vad jag har läst mig till (har ingen erfarenhet av islänningar mer än från hästen jag har hand om nu) så har naturliga töltare ofta en väldigt stor trav och behöver mycket plats. Det är således jättebra att träna på när ni rider i skogen. Om du rider i ridhus, trava bara på långsidorna, var lätt på handen och låt henne länga ut stegen utan att sticka iväg. Vill hon springa iväg så testa att samla henne genom att själv hålla den rytm du vill ha med hjälp av sätet och magmuskler. Då tror jag att arbetet med bakbenen kommer automatiskt. Likadant med galoppen. Det krävs ganska mycket balans för att galoppera på ett böjt spår.
Rörigt svar kanske, men jag hoppas att du fick ut något av det ;)

Alana82
2015-01-26 14:43
#3

Med träningen kommer musklerna som gör det möjligt för hästen att gå i en bra form med mer bak under sig och höjd rygg, fortsätt som nu skulle jag säga så kommer formen av sig självt så småningom, men det tar tid och är inte gjort på en kvart ;)

The unanswered questions are not nearly as dangerous as the unquestioned answers

Upp till toppen
Annons: