Annons:
Etikettträning
Läst 3761 ggr
Simlover
9/22/14, 9:40 PM

Galoppfattning?

Min häst kan inte fatta galopp, utan måste springa in i den, hur tränar man effektivast galoppfattningar? Och hur tränar ni traven, den måste även stärkas mycket och vill hitta ett bra sätt att träna den?

Annons:
Maja
9/23/14, 4:01 AM
#1

Springer hästen in i galopp även utan ryttare? Longera/tömkör och se hur hästen gör, träna den att fatta galoppen lugnt och fint och ös på med beröm.

Lite olika tips/metoder som jag har testat/sett:

När du rider så kan det vara bra att utnyttja hörnen på banan. Att fatta galoppen i hörnen gör att hästen liksom inte kan springa på i fullt ös (som på en raksträcka). Det blir även lättare att få hästen i rätt galopp. Vissa föredrar dessutom att fatta galopp från volt - att du skrittar eller travar på en volt och fattar galoppen från det. Om det är rakt fram är det lättare att springa på, när det är på volt är det begränsat.

Har du möjlighet till backträning så kan det också vara ett alternativ - galoppera uppför. Det blir jobbigare, hästen kan inte springa på och glöm inte att ge massa beröm när den håller en fin galopp.

Trav - Jättebra att rida rakt ut i skogen, få hästen att lyfta på benen, ta för sig mer, bli mer elastisk. Har du möjlighet till cavaletti så är det jättebra också.

Alana82
9/23/14, 9:18 AM
#2

Cavaletti och hoppa studs är två bra sätt, det kan även hjälpa att ställa hästen lätt utåt vid fattningen för att hjälpa den inre bogen att komma fram

The unanswered questions are not nearly as dangerous as the unquestioned answers

Wenniz
9/23/14, 1:01 PM
#3

Vi övar med galoppbommar och cavaletti :)

  • Nederlandse Kooikerhondje & Australian Cattledog -
kvekki
9/24/14, 8:14 AM
#4

Jag lärde min häst galoppfattningar ur sluta i skritt. När hästen går i sluta i skritt så har den benen redan på rätt plats för att få rätt galopp. Det fungerade ju inte klockrent i början men efter ett par veckor så tog hon fint Rätt galopp från skritt oavsett om vi var på rakt spår eller i hörnen. Om hästen blir stressad av galoppfattningar så finns en jättebra övning! Ligg på volt i trav i god arbetsform och lugnt tempo. Håll volten i ena änden av ridbanan och när du kommer in i första hörnet på kortsidan så fatta galopp. Låt hästen galoppera ett par steg och fortsätt sedan in på din travvolt igen. Gör inte någon direkt förhållning utan låt traven komma ur det böjda spåret istället. Fortsätt i trevlig trav något varv eller tre o när ni är redo så gör samma sak igen. Fatta galopp i första hörnet och sväng in på volten igen o låt traven lomma själv. Detta avdramatiserar både fattning och galopp, det blir ingen hög fart, inget bromsande och ingen slängtrav. Om hästen inte tar galoppen i hörnet så fortsätt bara med travvolteno gör ett nytt försök nästa varv. Beröm minsta lilla galopptendens! När du fattar galopp försök tänk att det är hästens ytter bak som börjar rörelsen, inte inner fram. Dvs det är ytter bak du skall säga till, inte inner fram. (härav att slutan är så bra, då är ytter bak redan aktiverad)

Upp till toppen
Annons: