Annons:
Etikettträning
Läst 11657 ggr
[hrisla]
2011-04-08 13:25

Samling och lösgörande övningar!?

Hejsan!

Tänkte höra hur ni gör när ni samlar och lösgör era islänningar i de olika gångarterna ~ och om ni har något bra tips på sådana övningar? Jättetacksam för alla svar! Tungan ute

Annons:
nattaan
2011-04-08 13:39
#1

jag gör såhär på min islandshäst att jag longerar henne i en liten ring oh får henne töklta runt mig och samtidigt som hon går i en liten ring. sedan få rhon göra bakdelsvädningar och framdelsvändnignar, sedan får hon galopper ai heöla paddocken då jag driver runt henne, tar sedan upp handen och gör halt på henne från marken. Hon lyssnar väldigt bra på detta då jag har tränat mycvket på det. DEt är något jag föreslår :)

[hrisla]
2011-04-08 13:49
#2

Det låter som en jättebra övning! Tack så mycket för tipset! :)

nattaan
2011-04-08 17:26
#3

Varsågod :)på de sättet när hon tölatar runt mig så lösgör jag henne också samtidigtQ" :)

[Scruffe]
2011-12-20 10:09
#4

Jag jobbar väldigt mycket med att få en balanserad och avspänd trav på vår isis just nu. Han har lätt för att bli lite spänd och slår då gärna över i pass. Så, just nu vill jag att han ska hitta sin egen balans och takt och på så sätt kunna slappna av mer.

Så, för att få till traven bra jobbar jag mycket lösgörande. Då brukar vi börja med att han är lydig och följsam i skritten med hjälp av halter, tempoväxlingar, skänkelbikningar, öppnor och framdelsvädningar. Sen i traven jobbar jag mycket med ställning, 8-volter, avsaktningar, öppnor och sånt. Tycker att det börjar märkas skillnad redan :) Ibland har jag även gumisnodd (halsförlängare) på för när han spänner sig tar han upp huvudet och slår över till pass. Gummisnodden hjälper honom att tänka frammåt, neråt, slappna av istället för uppåt, spänna sig, pass. Det funkar jätte bra, han får mycket lättare att hitta tillbaka till sin rytm när han kommer av sig.

Hoppas att du fick något tips :)

kvekki
2013-06-30 20:54
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#5

Gräver upp en gammal tråd!

Jag börjar alltid mina ridpass med skritt och trav på hellång tygel, "jogga igång". Därefter är det skrittarbete på volter, lösgörande och lite samlande. Trav på volter, lång o låg, 8volter och serpentiner. Skrittarbete igen, nu beror arbetet på målet för dagen. Är målet träning av kort samlad tölt, blir det skrittarbete -först skänkelvikningar och att flytta framdel. Därefter öppna och sluta på volten, diagonalsluta, öppna o sluta på spåret och (försök till) skrittpiruett. Alltså samlande arbete i skritten! Sen upp i kort samlad tölt, öppna o sluta i tölt längs spåret, mjuk böjning på volterna och i bra form.  Är målet istället allmänt lösgörande arbete i alla gångarter så är jag inte lika noga på samlingen, rider skänkelvikningar, öppna o sluta längs spåret och ökar/minskar volterna i trav. Ofta låter jag i dessa fall bli tölten och fokuserar på grundgångarterna.

Målet i framtiden är att kunna fortsätta det samlande arbetet vi gör i skritten i både trav och tölt. Kanske t.o.m. galopp en dag?! Men det får komma med tid och styrka.

Elinormaggan
2013-07-03 01:25
#6

Rid fram i en lägre form, börja på mjuka upp på böjda spår (volter serpentiner) Tänk dock på att det är skillnad på att böja och ställa, böja kan vara bra för stelare hästar liite i början av ridpasset. Sen ger det ingen funktion att rida runt och förböja dem, utan skapar överbelastningar. Ställningen (hästen "vinklar in" ganachen ordentligt, utan att vara böjd i halsen) är i sig lösgörande och gör att hästen får med sig bakbenen ordentligt. Ofta är det just den ordentliga ställningen som brukar slarvas med som ställer till det för vissa i voltarbete då dem inte tänker på det vid mycket ridning på rakt spår. Iställer böjer dem bara hästen och den blir motsträvig.

Framdelsvändningar är ultimat för att lösgöra bakdelen ordentligt, antingen "stillastående" eller gå på liten volt och flytta ut bakdelen ordentligt. Kräv allt mer och fler steg allt eftersom den blir lösgjord. Skänkelvikningar, lättast brukar vara att flytta längs med långsidorna ställt inåt. Flytta några steg, sedan gå rakt fram och sedan flytta igen (så får du på köpet också en häst som blir "rak" och inte flyter ut) Prova flytta skänkelvikningar fram och tillbaka över medellinjen, tänk på att framdelen ska gå först så inte bakdelen springer iväg före. Bakdelsvändningar är lite mer samlande men funkar också lösgörande, fast inte lika bra som bakdelsvändningar.

Öppna och sluta är samlande och bör först "tas till" när hästen är ordentligt lösgjord, annars blir den motsträvig dvs inte eftergiven. Kan även rekommendera förvändgalopp som både lösgörande, samlande och dessutom stärker det hästen en massa! Det är väl först när man börjar tänka samling och liknande "uppvärmningen är över", iaf på en färdig utbildad häst.

Funkar lika bra att göra skänkelvikningar och fram/bakdelsvändningar från backen om man väljer att skritta fram dem för hand.

Känns som jag beskrivit 8 st ridpass trotts att det bara är uppvärmning, men känns som jag gör samma saker hela tiden när jag sitter på och rider, haha!

//Elinor http://skimmelochskack.blogg.se/

Annons:
Mollypolly_
2016-03-09 22:49
#7

Nu väcker jag en gammal tråd. Men jag rider en islänning som är 19 år, är bara medryttare så kan inte göra allt jag vill för att få honom i form som jag vill. Men han är en väldigt sprallig och överpigg häst som gärna hittar på bus när man rider men inte på marken. Det jag brukar göra är att försöka rida så mycket på böjda spår som möjligt och inte ställa så höga krav på honom i början nu då han är som en unghäst. Han verkligen slänger sig åt alla håll, bockar, skenar, hoppar på alla 4 och en massa andra saker. Men när han väl har börjat fatta att jag ger aldrig upp så blir han något otroligt fin. Jag kan inte än fatta galopp i paddocken då paddocken inte är den mest optimala och han tar bara ut sin glädje på mig men på turer ute i skog och små grusvägar så sköter han sig i galoppen. Så böjda spår för att lösgörande arbete för att få rörlighet och att övergångar är en riktigt bra grej för att båda öva lydnad och för att försöka få din hästen under dig helt enkelt. :)

Upp till toppen
Annons: